Med "Tor" i hælene over Gjevillvasskamben (26.07.2014)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Gjevillvatnet (650m)
Endpoint Gjevillvatnet (679m)
Ascents Hemre Gjevillvasskammen, Midtre topp Nord (1,460m) 26.07.2014
Indre Gjevillvasskammen (1,601m) 26.07.2014
Nordre Gjevillvasskammen (1,576m) 26.07.2014
Hemre Gjevillvasskammen (1,496m) 26.07.2014
Midtre Gjevillvasskammen (1,410m) 26.07.2014
Store Gjevillvasskammen (1,627m) 26.07.2014

Geir Arne ville gjerne på langtur, men enda over 30 mil i bil fristet ikke. Likevel etter mye fram og tilbake om valg av turmål,- så fikk jeg satt bilen i gir. Først var det snakk om Sylanetraversen, men følte dette ble vel langt i bil. Bilturen ble gjort litt kortere og den flotte Trollheimen ble valgt. Der hadde jeg aldri vært før så det kunne jo bli en flott tur. Målet var Gjevillvasskamben...en travers over vakre fjell og storslått utsikt. Turen innebar en del bratte klyveplasser, men vi satset på at det gikk bra. Selv hadde jeg ikke gjort noe research i det hele tatt,- og stolte på at Geir Arne hadde kontroll på hva vi skulle ut på. I bakhodet spøkte "Tor" som helt sikkert ville komme utpå dagen og lage bråk og gnister med hammeren sin....

Gjevillvatnet var svært lavt nå og store flotte sandbanker var det nær Gjevillvasshytta. "Oppdalsrivieraen" som Geir Arne kaller den :) Vi fikk nå opp teltet kl 23 på kvelden etter mat, vin og øl ute på sandbanken. Forventningene var store før morgendagens tur. Ville "Tor" komme tidlig,- eller ville vi holde unne for han..

Morgenen kom med lettskyet varmt vær. Vi var klare med sekkene på ryggen kl 07.45. Vi begynte med langbukse, men etter kort tid i bakkene, måtte denne av. Det ble kokvarmt og dette er nok den varmeste fjellturen jeg har vært på. Svetten silte uavbrutt og det var svært viktig å få i seg nok vann. Tempoet var brukbart, men jeg mangler nok et gir nå. Vi skulle nå ikke sette noen rekord i dag, så vi tok mange korte pauser med mye prat og mange bilder ble tatt. Geir Arne berettet om flora og fauna og vi koste oss på tur. Trollheimen viste seg virkelig fra sin beste side i dag. Flott lettgått terreng de fleste plasser, og flott utsikt til vakre fjell i vest og nord. Mange flotte turmål i Trollheimen som sikkert vil få flere besøk. Litt pussig var det at vi ikke møtte et eneste menneske på hele turen. Mulig folk hadde blitt skremt av utsikt for lyn og torden.

Turen inneholdt noen litt heftige klyveplasser i luftige omgivelser, men det var gode tak både for bein og armer. Glad at regnet holdt seg unna til vi hadde passert de tøffe partiene. Som sedvanlig gjennomførte Geir Arne sitt tituale med seigmenn på hver en varde og Wiskeyen kom fram på siste topp da vanskelighetene var over og "Tor" virkelige hadde begynt å slå med hammeren sin. Vi kom oss pent å pyntelig ned til vatnet nedenfor Midtre og cruiset nedover dalen til vi kom inn på T-merket sti som gikk langs vatnet mot Gjevillvasshytta. Den siste halvtimen gikk i øs/pøs regnvær og lyn og torden. Likevel lengtet vi begge to til et bad i Gjevillvatnet og nye tørre klær.

Takker Geir Arne for en super tur i et flott fjellområde. Anbefale andre fjelltravere denne flotte traversen med noen utfordringer underveis. En del av bildene er det Geir Arne som har tatt!

Start date 26.07.2014 07:47
End date 26.07.2014 17:04

Trollheimen

Written by SturlaS 29.07.2014 14:59

Da har du åpnet kontoen i Trollheimen med en flott tur ser jeg!

Her er det mye fint å ta av, så det blir sikkert flere turer.

Oppdalsrivieraen

Written by Garm 28.07.2014 21:29

Får presisere at det ikkje er eg som har døypt den Oppdalsrivieraen. Velfortjent namn iallefall.

Sv: Oppdalsrivieraen

Written by JoSo 01.08.2014 14:01

Geir Arne: Jeg fikk tordenbygene som dere på vei til Blåhøa samme ettermiddag - og var nok ikke mange metrene unna dere da jeg badet på Oppdalsrivieraen på kvelden...

Var dessuten på omtrent identisk tur som dere hadde over Gjevillvasskammene i går... (31.7)

Du..: Seigmennene går fort i oppløsning!!