Tur på Vestfjellet med "Topptrimmen i Gausdal" mål (26.07.2014)

Written by anneg GSM

Storhaugen i Gausdal (1,044m) 26.07.2014
Værskeitoppen (987m) 26.07.2014
Visits of other PBEs Klininggrautsteinen (920m) 26.07.2014

Kjørte avgårde fra Gjøvik i strålende sommervær med sol fra skyfri himmel. Kjørte inn til Toftsætra og parkerte på rasteplassen der råket til Snæreskampen starter. Fortsatt sol og varmt, men en del mørke og truende skyer på himmelen. Kort pause på toppen med stemling og turbok, før jeg fortsatte over Glupan og videre i terrenget over mot Dokkampen. På vei opp begynte tordenskrallene å rulle i vest og nord. Gikk raskt opp på toppen, stemplet topptrimkortet og skrev i turboka, før jeg returnerte omtrent samme vei. Både torden og regn trakk nordover, tilbake på Snæreskampen skinte sola, så nå ble det en god matpause. Nede ved bilen satte jeg igjen sekken i bilen, gikk bort til sætra der det i "gamle dager" var seterdrift og ysting,nå stille og dødt, bare noen hester beita på seterlykkja. Fortsatte opp på Storhaugen med flott utsikt, turbok her og, før retur til bilen. Kjørte tilbake til Værskei, kjøpe is og satte meg ved tavla og venta på Sigrid. Vi gikk en tur opp til Hærfjellet, med flott varde, utsiktstavle og turbok. Sol, torden og noen regndråper, før sola igjen fikk overtaket. Tilbake på Verskei spiste vi deilig spekemat, og hørte på bildekåseri om Vestfjellet ved Johan Kofstad. På tur hjem stoppa jeg på Forsetsætra og tok en rask tur bort til Klininggrautsteinen, stemla topptrimkortet og skrev i turboka.