Uranostinden - Ikke nådd toppen (26.07.2014)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Uradalsvatnet S1 (1,358m) 26.07.2014
Uren mot bandet mellom Slingsby og Uranos

Opp fra Koldedalen, mange som teltet i dalen så det var vanskelig å finne parkeringsplass.

Gikk venstre side av Uradalsvannet og så rett mot utspring ovenfor bandet. Enkleste vei er nok her å sikte seg inn på hvite steiner i søkk rett ved siden av topppunktet på utspringet. Videre rett opp lien over to litt bratte punkter og så bortover lien. Løs ur og ett snøfelt som var litt på kanten å passere uten isøks.

Det var enkelte varder som viste vei, men de var ofte vanskelig å finne i uren og man er avhengig av å finne rette passasjer. Ganske mange partier som var våte med rennende vann i partiet før vi gikk bortover lien.

Desverre begynte tordenskyene å komme plagsomt nærmt så vi avbrøt turen. På vei ned kom lynet vel nærmt og tilhørende regnbyge var plagsom våt.

Over Uranostinden klarnet det opp igjen ganske raskt, så det hadde vært fint å gå opp etter tordenbygen. Tordenet fortsatte over Hjelledalstinden og området lenger sørvest.