Tre kommunetopper i Telemark (26.07.2014)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Øst for Nordre Bølene (649m) 26.07.2014
Skåråfjell (813m) 26.07.2014
Vardefjell (814m) 26.07.2014

Turen startet på sykkel fra Dale Nedre nord for Luksefjell. Vi syklet inn ca 8 km til Sommerseter, ubetjent DNThytte som vedlikeholdes av Skien turlag. Kom sent fram fredag kveld, var ikke alene på hytta, men sov godt på sovesofa på kjøkkenet. Neste morgen syklet vi videre et par kilometer litt forbi Grantjønn og fulgta så sti opp til Skåråfjell. Flott utsikt over Eiangen. Som andre har rapportert, var det litt baksete å komme over til Vardefjell, men vi fant fram og fikk omtrent samme skue. Tilbake fant vi stien langs Surtetjønnsbekken og sykkel tilbake til Sommerseter. Trillet lett på sykkelen tilbake til bilen og kjørte til parkering for neste topp, Siljans høyeste. Parkerte langs østsiden av Fjellvannet der det sto P Johnseter 2km. Vi turde ikke kjøre bil opp dit da det også sto skilt om privat vei og innkjøring forbudt. Syklet jevnt oppover i 6-7 km helt til veien sluttet. Gikk så 1,5 km til Nordre Bølene. Ned igjen gikk sykkelen lett og fort.