Flånebba (25.07.2014)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Flånebba (1,147m) 25.07.2014

Jentetur til Flånebba. Tok av RV 70 fra Sunndalsøra og kjørte mot Kristiansund til Ålvundeid, ca 15 km. Svingte av veien til venstre skiltet " Rødset" og fortsatte ca 1 km til P-plass og skiltet Flånebbo. Stien går innover mot et steingjerde og videre over kloppen til ei lita elv. Her starter " rett opp gjennom skogen " stien. Tåka lå tett som grøt, men Yr.no hadde lovet sol......vi startet med å kle av oss nesten alle klær. Fuktigheten dampet opp fra bakken og vi ble våte før motbakkene startet. Vi hadde kommet godt i siget da " Tor med hammeren " dundret løs. Ops...hva nå. Tøffe som vi er ble vi enige om rusle litt videre for å se om " Tor " dro videre. Nye 200 hm gikk unna med litt dunder og brak, men ingen lyn. På 600 moh over havet gikk vi gjennom tåketeppet og fikk litt av et skue til tindene rundt oss som stakk opp gjennom den hvite tykke tåka i dalbunnen. Vi var enige om at slik så det ut da isen begynte å trekke seg tilbake for veeeldig leeeenge siden. Det var så magisk at vi nesten kunne høre brølene av dinosaurusene inni Innerdalen. Nå kunne vi se resten av ruta oppover fjellet. Stien er lettgått hele veien. Vi fylte flaskene da vi passerte bekken på ca 700 moh. Ei lita regnskur vasket av oss litt svette da vi nådde Nebbvatnet 951 moh. Så var det bare den siste bakken igjen selv om Ingvill ikke trodde meg. Av erfaring vet hun at jeg sier" toppen ligger bare rett bak her" He He. Lett ,morsom klyving en liten bit og så er varden med bok der. Så kom sola...Vi badet i Nebbvatnet og tørket oss i sola før vi freste ned til bilen og videre til Sunndalsøra for å fråtse i oss bygdas største softiser.