Raskeste vei til Nuken (Sogndal) (26.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Nuken (919m) 26.07.2014

Etter en hard økt opp til Skålatårnet i går, passet det seg med en rolig tur i dag. Valget falt på Nuken (919m) og startsted Åsen. Muligens er Nuken Sogndals mest populære fjell og det går et utall stier opp. Men den fra Åsen er ganske sikkert den korteste og raskeste...

Vi kjørte gamlevegen opp fra Sogndal og tok til høyre ved skilt "Eggum". Vi kjørte denne veien 3,2km opp til Åsen (660m). Underveis betalte vi Kr. 40 i bomavgift ok tok til høyre på vei skiltet "Åsavegen".

Vi la avgårde på velbrukt sti mot Nuken. Vi var bortom alle hauger på veien dit for å være sikre på at vi hadde vært oppom Nystølshaugen. På mange måter BÅDE en meningløs og viktig greie...

Til slutt nådde vi Nuken og hygget oss med utsikten til bading i Halsavatnet (820m) fristet mer. Himmel og hav for en deilig temperatur i vannet. Og så på denne høyden...
Karma parkerte i vannkanten og avkjølte seg mens Anne og jeg svømte rundt omkring.

På vei ned hygget vi oss med litt sideveis buldring. Ingen vits i å la neglene få gro...