Mjølkedalstind fra Rauddalen (21.07.2014)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 21.07.2014

Dag 3 (og 4) av sommerturen 2014.

Etter to flotte traverser av hhv. Skarddalstinden og -egga og hele Rauddalsegga fra vest til øst, var vi klar for mer moro med utgangspunkt i telt vest for Rauddalsegga. Det var bare det at undertegnedes føtter var sterkt preget av turene, så jeg måtte holde meg i skinnet denne flotte toppdagen.

Vi tok derfor retning mot Mjølkedalstind, og så var planen at kameraten skulle fortsette alene derifra ned Skogadalen til Mjølkedalspiggen og Saga. Turen til Mjølkedalstind ble akkurat så super som den skal være, med praktfull utsikt, og passelig luftig og bratt. Vi tok oss god tid på toppen i finværet, og nøt rundskuet mot kjente tinder på alle kanter.

Vi skilte lag nedenfor toppeggen, og jeg tuslet tilbake samme veg og fikk en avslappende dag ved teltet. Kameraten toppet ut både Mjølkedalspiggen og Saga-traversen fra sør til nord, og sistnevnte var det visst like godt jeg ikke var med på...

Dagen etter var det tomt hos begge, og det ble retur tilbake til bilen på Leirvassbu. En kjempetur i et flott område av Jotunheimen var gjennomført!

Flott morgenstund vest for Rauddalsegga, mot dagens mål Mjølkedalstind
Tilbakeblikk mot Olavsbu, med Rauddalsegga kneisende bakenfor
I oppstigningen mot Mjølkedalstind mot Rauddalen og Store Rauddalstind sentralt
I oppstigningen mot Mjølkedalstind mot Skogadalen og Saga helt til venstre
Mot toppeggen av Mjølkedalstind
Storfornøyd på Mjølkedalstind og 2000m pf≥30m nr. 100 i Jotunheimen. Hurrungane dominerer bak Skogadalen
På Mjølkedalstind med utsikt mot Langeskavltind, Uranostind, Mjølkedalspiggen og Saga
Fra Mjølkedalstind mot Mjølkedalstjørna, Saga og Skogadalen, med Hurrungane og Fannaråken bakerst
Fra Mjølkedalstind mot Rauddalen og Store Rauddalstind, med Smørstabbtindane bakerst
Fra Mjølkedalstind mot Rauddalsbandet, Visbretind, Skarddalstinden og -egga. De to hyttene på Olavsbu sees nede ved tjørna til høyre for midten av bildet
På Mjølkedalstind med utsikt mot Rauddalen med Rauddalsegga og Sjogholstinden
Fra Mjølkedalstind mot Storegut og Høgbrothøgda med Store Mjølkedalsvatnet bakerst
Teppe av issoleier i Rauddalen
Olavsbu med den kvasse vesteggen på Rauddalsegga, som vi gikk opp dagen før
Fra teltplassen vest for Rauddalsegga mot Skarddalstinden
På hjemvegen passeres øvre Høgvagltjørn med flott utsikt mot Høgvaglbreen og -tindane