Travers av Rauddalsegga (vest til øst) (20.07.2014)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Austre Rauddalseggje (1,936m) 20.07.2014
Midtre Rauddalseggje (2,016m) 20.07.2014
Store Rauddalseggje (2,168m) 20.07.2014

Dag 2 av sommerturen 2014.

Etter en flott travers av Skarddalstinden og -egga dagen før, våknet vi til nok en perfekt toppdag i Semeldalsmunnen. Etter transportetappe opp til Rauddalsbandet og oppsetting av telt vest for Rauddalsegga, pakket vi sekkene for travers av hele Rauddalsegga fra vest til øst.

Vesteggen på Rauddalsegga krever tau og sikringsmidler for de fleste, så også for oss. Det var tidvis krevende klyveklatring og nesten vedvarende luftig, med fantastisk utsikt vestover Rauddalen og Vest-Jotunheimen. Desto mer avslappende ble derfor møtet med varden på hovedtoppen og nedstigningen til skardet mot Midtre Rauddalsegga.

Midtre ble enda et hyggelig bekjentskap og undertegnedes 2000m pf≥30m nr. 100, og utsikten øst- og sørover herifra var også førsteklasses. Vi var nå spente på den kvasse og meget utsatte skråeggen videre mot Austre Rauddalsegga, og den svarte sannelig til sitt rykte. Først tok vi en rufsete rappell ned et utsatt parti med mye løse blokker, så gikk kameraten usikret over eggen mens jeg fulgte den trygge snøfonna på nordsiden. Herifra gikk jeg taugang vha. rappellbremsen opp til kameraten ved enden av eggen. Uten snøfonna vet jeg sannelig ikke om jeg hadde turd å passere her.

Videre måtte vi helt forbi de ellers så godt skjulte tjørnene på ca. 1700 moh øst for Rauddalsegga og endelig bratt ned flanken mot Rauddalen. På dette tidspunktet var det langt på dag og undertegnedes føtter begynte å få nok. Vi valgte derfor å skille lag, ved at jeg tuslet den lange vegen tilbake gjennom Rauddalen til teltet og kameraten tok med seg Sjogholstinden.

Det ble en fantastisk fin dag i spennende terreng, og ikke akkurat bestigning ad enkleste rute, til sammen drøye 13 timer på tur.

Strålende teltmorgen i Semeldalsmunnen
I vakre Semeldalsmunnen med Austre Rauddalstind bak til venstre
Tidlig leirslagning vest for Rauddalsegga, med Olavsbunuten og Mjølkedalstind bak
Mot Rauddalen og mektige Store Rauddalstind
Mot Skarddalsvatnet og gårsdagens travers av Skarddalstinden og -egga
I oppstigningen mot Rauddalsegga med utsikt mot Olavsbunuten og Mjølkedalstind. Hyttene på Olavsbu sees nede til høyre
Mot Sjogholstinden
Mot Rauddalsegga der vi skal opp
I oppstigningen mot Rauddalsegga med utsikt over Rauddalen
Vesteggen av Store Rauddalsegga kvesser seg til foran oss
På standplass med flott utsikt mot Olavsbunuten og Mjølkedalstind
Klatring opp vesteggen på Store Rauddalsegga med tilbakeblikk over Rauddalen. Vi ser halve Vest-Jotunheimen med bl.a. Hurrungane, Fannaråken og Store Rauddalstind bakerst
Klatring opp øvre del av vesteggen. Her er sikring nødvendig for de fleste
Siste klatreetappe er unnagjort opp vesteggen på Store Rauddalsegga. Utsikten vestover er formidabel
På fortoppen mot eggen som leder østover til hovedtoppen av Store Rauddalsegga (med varden bakerst)
Utsikt motsatt veg, fra hovedtoppen mot fortoppen
Fra Store Rauddalsegga mot Skarddalen og gårsdagens travers
Fornøyd på Store Rauddalsegga med utsikt mot Sjogholstinden
Nedgang fra Store Rauddalsegga med utsikt mot Gjendealpene
Mot den kvasse Midtre Rauddalsegga med Rauddalen til høyre
Fra oppunder Midtre Rauddalsegga med utsikt mot normalvegen opp fra Skarddalen
Storfornøyd på Midtre Rauddalsegga og 2000m pf≥30m nr. 100!
Flott utsikt fra Midtre Rauddalsegga mot Gjendealpene
Tilbakeblikk mot mektige Store Rauddalsegga
Vi nærmer oss den ekstremt kvasse skråeggen mot Austre Rauddalsegga (til høyre ovenfor snøfonna)
Nærblikk på den utsatte skråeggen
Skråeggen sett nedenfra snøfonna på nordsiden. Legg merke til kameraten oppe på eggen
Med lettet hjerte forbi den utsatte skråeggen
Tilbakeblikk på skråeggen fra oppunder Austre Rauddalsegga. Kameraten setter dimensjonene i perspektiv
Mot tjørnene øst for Rauddalsegga med Gjendealpene som bakteppe
Ved tjørna 1700 moh med tilbakeblikk mot Rauddalsegga
Endelig nede i Rauddalen med tilbakeblikk på flanken vi kom ned