Lang tur i dårlig form - Besshøe (23.07.2014)  5

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Bessheim (965m)
Endpoint Bessheim (973m)
Ascents Vestre Bessfjellet (1,606m) 23.07.2014
Østre Bessfjellet (1,518m) 23.07.2014
Bessheimrundhøe (1,521m) 23.07.2014
Besshøe (2,258m) 23.07.2014
Bukkehøe (1,787m) 23.07.2014

Kjørte til Bessheim tidlig på første fridag etter 9 dagers jobbing i strekk, sammen med Anne Grete. Startet fra Bessheim i strålende varmt sommervær. Gikk så først opp til Bessheimrundhøe, før vi fortsatte videre langs ryggen til Bukkehøe. Opp her merket jeg at formen ikke var på topp (ble av en eller annen grunn litt uvell), og resten av turen opp til Besshøe ble tung.

Fra Bukkehøe holdt vi høyden mest mulig og tok sikte inn mot Besshøbreen. Et par bratte snøbakker måtte forseres opp, ellers jevn stigning opp til Besshøe. På vei opp var det ikke så mye utsikt, med glimt av Gjendealper, Nautgardstind og Glittertind. På toppen derimot, var utsikten fantastisk. Morsomt når Jotunheimen plutselig bare dukker opp i alle himmelretninger.

Vi gikk ned igjen vardet rute ned til Bessvatnet langs Grotåe. Det startet såvidt å regne mens vi hadde en lang rast på toppen og det ble på med regnklær et stykke nedover bakkene før det igjen lettet. Lett og morsom elvekrysning over Grotåe. Lang retur til Bessheim. På vei hjem stoppet vi på Beitostølen og spiste en god pizza på Peppes.