Varden på Straumøya (05.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Varden på Straumøya (260m) 05.07.2014
Straumøya sett fra Per Karlsatind

Etter Per Karlsatinden dro jeg til Straumøya hvor Anne og Karma bestemte seg for å hygge seg ved fjorden fremfor å bagge enda en topp. Forstå det den som kan!

Jeg startet nær Hella - ved enden av asfaltveien 1,3m sørvest for øyas høyeste punkt. Jeg fortsatte på røff vei til den sluttet helt. Etter noen meter tok jeg til høyre på sti og krysset en bro. Deretter fulgte jeg en sti østover og holdt til venstre i et stikryss.

Jeg var litt bekymret for retningen, men holdt fast til troen at den damen vi hadde snakket med litt tidligere hadde kontroll på ruten til toppen. På vei nordøstover skulle jeg holde utkikk etter Rhododendron og jaggu fant jeg ikke et lite område med disse buskene. Her fant jeg en sti som ledet meg opp på en rygg på sørsiden av Tømmerdalen. Kort sagt var det bare å følge denne stien helt til topps.

Fra toppen hadde jeg flott utsikt mot Per Karlsatinden som vi besøkte tidligere på dagen. Jeg snudde umiddelbart og tok retur for å komme sammen med mine kjære - og sette kursen retning Brønnøysund...