Falkungen / Falketind, via østeggen (16.07.2014)

Written by mskarra

Characteristic Alpine climbing
Ascents Falketind (2,067m) 16.07.2014
Falkungen (1,930m) 16.07.2014

Fikk endelig gått ferdig Falketind/Falkungen. Rute 215/217/222, etc.

Gikk fra bommen i Koldedalen ca. kl 9. Startet opp Falkungen i fri helt til vi psyka ut og bandt oss inn ca. 50 meter opp. I tredje taulengde begynte det å regne, men det gikk heldigvis fort over. Fin flyt oppover, fast fjell og god stemning. Lang pause på platået før rappellen. Så ikke noe til rovfuggel'n som hadde reir i nordveggen i fjor, men han er nok oppi der et sted.

Tok en rappell og kløv resten ned i skaret mellom Falkungen og Falketind. Ura i mellom de to er skrekkelig løs. Herfra er det "summit or death", for retur vil ta lenger tid.

Gikk opp litt for tidlig og tok 5+ diederet som tilhører direktevarianten. Kom et stein og kuttet tauet (igjen..), men nå er de i det minste like lange.

Herfra valgte vi enkleste vei til topps. Det betød en lengde grad 2-3, så ut over ryggen til venstre der dette var naturlig. Herfra enkelt via grusrenne til toppen. Tåka lå tjukk, så litt overrasket over å være oppe allerede etter tre taulengder. I følge føreren for normalveien er det nesten 300 meter over 7 tl. fra skaret og opp, så noe skurrer litt her.

Returen gikk via Pionerruta hvor noen hadde lagt ut faste tau for anledningen(!). Kommerst oppi her altså. På returen kom klarværet. Tilbake ved bilen ca. kl 22.

Spenstig!

Written by Olepetter 27.07.2014 21:58

Og fint du skriver fra denne toppen. Den er ikke så mye beskrevet her på peakbook.

Re: Spenstig!

Written by mskarra 28.07.2014 21:09

Takk! Rart den ikke er mer besøkt egentlig. "Klassiker", grei klatring, masse hytter i nærheten og kort anmarsj. Absolutt verdt turen!