Skibufjellet (20.07.2014)

Written by ksevheim

Ascents Skibufjellet (845m) 20.07.2014

Parkerte ved alpinanlegget på Stavtjørn. Gikk opp hovedtrekket, før jeg fant stien som går over til Ørsdalen. Tenkte å gå denne et stykke til jeg kom til enden av sørvestryggen på Skibufjellet. Så at her var det veldig bratt, så tok peiling på to grasrenner som så ut til å føre opp på ryggen. Krysset myra og opp nærmeste grasrenne. Bratt, men uproblematisk. Vel oppe på ryggen fant jeg noen nødlinger og tidvis en slags sti. Turen opp, til det jeg trodde var toppen, sa seg selv. Her var en stor varde. Vel oppe så jeg en topp som stakk opp litt lenger inne på fjellet. Dobbeltsjekket kartet og så at det var den som måtte være 843-toppen. Denne helt uten varde. Gikk så bort her. Retur samme veg bort ryggen, men her tok jeg ned grasrenna nærmest fjellveggen. Dette var nok absolutt beste vegen. Bort til toppen av barnetrekker og ned. 1 time opp til varden, 20 min tur/retur 843-toppen, 35 min ned fra varden. En del molter på vegen (nok til å kose seg med på tur, men ikke nok til bøtter og spann).