Vangsen - Luster (20.07.2014)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Vanndalsvatnet (1,045m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vangsen (1,757m) 20.07.2014

Sogn & Fjordane
20.7.2014

JOSTEDALEN
Jostedalen ligger i Luster kommune i Sogn og Fjordane, som er landets nest minste fylke målt i folketall. Jostedalsbreen er den største sammenhengende snø og ismassen på det europeiske fastlandet og består av et stort breplatå, som ligger mellom 1500 og 1900 moh. Det er her breen har sitt største areal. Men det er likevel de mindre brearmene, som strekker seg ned i dalene omkring breen, som får størst oppmerksomhet. Den mest kjente av disse er Nigardsbreen, som strekker seghelt ned til 300 moh., og er Jostedalens viktigste turistattraksjon. Vangsen er det høyeste synlige fjellet i Jostedalen og regnes som dalens «nasjonalfjell». Vangsen er også det mest kjente toppturmålet i Jostedalen både om sommeren og ikke minst om vinteren. I fjellskråningen på nordsiden er det ofte snø og skiføre til langt ut på forsommeren. Fra toppen er det utsikt både mot Jostedalsbreen i vest og mot Hurrungane og Jotunheimen i øst.
Vi kom fra det lille tettstedet Gaupne og kjørte gjennom Jostedalen til avkjøringen mot Espe. Fra brua over Jostedøla var det en drøy kilometer til Vanndalsvegen og avgiftsbua på Krekane. Vi fortsatte 8,7 kilometer opp den asfalterte anleggsveien til parkeringsplassen rett før Vanndalsvatnet (1050 moh.). Ved informasjonstavlen traff vi noen lokale folk som tipset oss om rutevalget og andre populære turer i området. Snakk om lykketreff! Deretter startet vi i strålende vær med en kurant elvekryssing over Vanndøla etter cirka 300 meter. Ved større vannføring er det best å følge tråkket rundt Vanndalsvatnet. På den andre siden av elva starter vardet rute som dreide på skrå i østlig retning opp den gresskledde fjellsiden til den første store snøflanken. Her valgte vi å runde høyde 1400, før vi gikk over et lettere parti i litt humpete terreng over blankskurte berg og videre opp den elegante og markerte nordryggen vest for den turkise Vangsbreen. Litt småklyving er det i øvre del, men det er helt kurant. Da vi ankom varden på Vangsen (1757), traff vi tre bønder, som hadde tatt seg fri i godværet. De hadde mye å fortelle mens de pekte mot setrene sine på den andre siden av Jostedalen. Fra varden kunne vi skimte Lodalskåpa i det fjerne. Denne turen gikk rett til hjerteroten på oss begge, og vi forstår godt at dette er nasjonalfjellet til jostedølene! Vi avsluttet dagen med et besøk ved det stilige Breheimsenteret, hvor bobiler og busser sto tett parkert. Det var interessant å lese om hvordan breene fungerer, og om livet i Jostedalen i gamle dager. Her var det også mulig å bestille guidet bretur, kajakkpadling og rafting i Jostedalselva.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

SOGN & FJORDANE = 28 stk 1.ordens trig-punkter.

STED: Luster kommune i Sogn og Fjordane
HØYDE: 1757 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 300 m
UTGANGSPUNKT: Vanndalsvatnet 1050 moh.