Sandhornet via Helleveien, Ørsta (20.07.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Start Helleveien (200m)
Endpoint Start Helleveien (200m)
Ascents Grøthornet (748m) 20.07.2014
Sandhornet (909m) 20.07.2014

Med Vinjar i selen. Nesten på grensen til at varmen gjorde det var forsvarlig å ha ham med i bæreselen, men heldigvis litt mer trekk i høyden gjorde at jeg kunne fortsette turen.

Tok utgangspunkt i å følge Helleveien opp til Brekkesætra. Fulgte veibeskrivelsen til "bibelen" vår fra sunnmøre: fotturer på sunnmøre (iallefall før peakbook ble oppdaget :-) )
Det vil si mot Follestaddalen fra Ørsta sentrum. Ta av på bomvei inn til venstre ca 200 meter etter bruvoll. Denne veien følges ca to km. Da parkerer man i veikanten der hvor det er satt opp et minnesmerke som markerer starten på Helleveien.

Helleveien er En nydelig hellelagt sti laget av en Brekke-kar som levde fra 1865-1948 e.l. Stien kan følges ca 150 høydemeter oppover skogen til man kommer til Brekkesetra. Denne turen kan gåes fra sentrum ørsta, men jeg valgte å spare litt tid og avstand i denne varmen når jeg har med Vinjar. Lettgått opp til brekkesetra og videre på god sti til topps på Sandhornet via Grøthornet 747.