Ettermiddagsklatring på Ersfjorden (20.07.2014)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Ersfjordbotn
Characteristic Sport climbing
Visits of other PBEs Ersfjorden klatrefelt (100m) 20.07.2014

Jeg våknet til en varm og vakker dag men skjønte at jeg faktisk ikke hadde lyst på fjelltur. Rart. Kunne ikke tenke meg hvorfor dette hadde skjedd, men det var uansett en god unnskyldning for å ha en sosial dag med turvenner igjen og hive meg med på en klatreøkt på Ersfjorden.

Innmarsj til Sjarmorveggen
Noen som klatrer en rute på Sjarmorveggen

Elise, Harald, Anne, Renate, Tim og Johanna hadde avtalt om å treffes rundt midt på dagen, så jeg sendte en sms til Elise og sa at jeg ville gjerne henge med og prøve litt klatring, selv om jeg ikke hadde klatret på nesten 3 år (ikke på sommerstid). Tenkte det er alltid verdt et forsøk! Men samtidig hadde jeg ikke klatresko, så jeg var ikke helt på om det ville gå an med å klatre i fjellsko...

Elise på en annen vegg i samme området
Elise sin rute uten zoom

Vi gikk inn til klatrefeltet via en delvis bra sti. Den er ganske fin mesteparten av tida hvis du følger vardene! Vi havnet på noe av en omvei, men kom oss opp til Sjarmørveggen uansett og her er det ruter med bolting. Jeg har ikke så mye klatreerfaring, men mesteparten av klatringa jeg har drevet med har vært trad, så sportsklatring her ville bli noe av en ny opplevelse.

Min tur med å prøve den letteste ruten

Det var en del forskellige ruter på ulike klatrenivåer, den letteste var en 4+ så jeg tok sikte på det og ikke noe annet. Johanna hadde allerede klatret opp denne og satt opp topptau, så Renate sikret meg da jeg prøvde meg på denne ruten. Det så lett ut da Johanna cruiset opp, men for min del virket det ikke like enkelt. Det er noen begrensninger med å klatre i fjellsko skjønner jeg. Måtte ta en liten pause før jeg nådde toppen av ruta men det gikk for øvrig ganske greit.

Afterklatring
Late ettermiddagsaktiviteter på Ersfjorden

Tok en annen runde på samme ruta før jeg var 'ferdig' for dagen. Skjønte at det ikke var noen andre ruter på samme veggen som jeg ville klare med slike sko på meg, så jeg koste meg med å observere mine flinke klatrevenner istedet. Etter noen timer ble det litt grillingaktivitet før jeg og Renate gikk tilbake. Resten av gjengen ble litt lenger på klatrefeltet. Takk for en nydelig og rolig ettermiddag!