Skjennåsknatten (19.07.2014)

Written by peera (Peer Andersen) GSM

Start point Raumyr skole (183m)
Ascents Skjenåsnatten (656m) 19.07.2014
Jeg har lenge tenkt at jeg må få tatt meg en tur til Skjennåsknatten som er det høyeste fjellet i området nordøst for Kongsberg. Turen ble gjennomført på kvelden lørdag 19. juli. Temperaturen er litt mer levelig på kvelden enn mitt på dagen nå på sommeren. Jeg startet fra Raymyr skole og løp først oppover mot Langevann. Videre fulgte jeg stien mot Brennsetra. Hit har jeg løpt tidligere. Siste delen av strekningen opp mot Skjennåsknatten var ny for meg. Heldigvis var det fine stier hele veien videre opp mot toppen også. Det er ganske bratt de første 3 km opp mot Langevann. Deretter er det flatere før en tar fatt på siste biten opp mot selve toppen som igjen er ganske bratt.
Skjennåstoppen
Utsikt fra toppen

Planen var å løpe samme veien tilbake. Det skulle vise seg lettere sagt enn gjort. Jeg bommet litt allerede etter 500 meter, men her fikk jeg tatt meg ganske fort inn igjen og kommet meg inn på riktig sti. Når det var 1 km igjen av turen bommet jeg på ny. Jeg havnet på en sti som gikk lenger sørover enn der jeg hadde bilen. Det medførte iallefall 1,5 bonuskilometre ekstra.

Det ser forøvrig ut som det blir mye bær i år også. Multer var det også i nærheten av toppen.

Multer i nærheten av toppen

Godt tempo!

Written by knutsverre 20.07.2014 10:40

Sprekt med snitt på over 5 km/t på en slik tur i varmen!

Sv: Godt tempo!

Written by peera 20.07.2014 12:38

Takk for det. Hadde 5,54 km/t i snitt. Det var pf på 265 på den toppen så det må jo være bra.