Møysalen (09.07.2014)

Start point Kaljord
Endpoint Møysalen (1,262m)
Ascents Møysalen (1,263m) 09.07.2014
Et strålende vær i Sortland med besøk hos sønnen. Det ble tur til Møysalen og vi kjørte inn til Kaljord og gikk fjorden inn der. Hadde egentlig tenkt å padle kajakk inn Lonkanfjorden, men vi bestemte fottur i stedet. Flott tur innover, masse gammel kultur, nedlagte gårder (Gammlegården), med rester etter tomter også gammel jernverksdrift! Gikk deretter opp fra Nordbotn og inn Norddalen. Det var kokende varmt denne dagen. Opp til skaret på 500 m. Gikk til venstre for breen etter å ha passert et turfølge på 35 stykker. Så seinere at de gikk breen. De lønte seg nok og det var egentlig farlig bratt oppe i ura og i øvre kant av breen, selv om det var en slags sti der. Hvert steg måtte tas med forsiktighet her for ikke å miste fotfeste. Gikk over skaret over breen og videre oppover ryggen der det var sti og utlagt kjetting/tau 3 plasser. Det var sol og helt vindstille på toppen. Totalt ble turen 21,7 km. Gikk breen tilbake slik som turfølget. Bedre og sikrere. Totalt ble turen på 11,5 time med pause. Effektiv gangtid 7 timer og 40 min. Det gikk svært seint tilbake langs Lonkanfjorden. En av følget var svært sliten. Dette var en kremtur i et utmerket vær - og Møysalen sto til alle forventninger og vel så det.