Reineskarvet - Ål (18.07.2014)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Dyrebotn (1,170m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Reineskarvet (1,789m) 18.07.2014

Buskerud
18.7.2014

VESLEBROREN TIL HALLINGSKARVET
Hallingskarvet og Reineskarvet er to forholdsvis flate, men høye fjellmassiv som ligger i kommunene Hol og Ål i Buskerud. Fjellområdet mellom Finse og Filefjell kalles Skarvheimen, og her ligger Hallingskarvet, som ble nasjonalpark i 2006. Reineskarvet er bare halvparten så stort i areal og betydelig mindre kjent enn sin storebror i sørvest. Her finnes ikke steile tinder, men i stedet langstrakte rygger som «aldri» tar slutt! Både Hallingskarvet og Reineskarvet er flotte områder for vårskiturer i stille og fint vær. Selv var vi på skitur til Hallingskarvet i 2008 for å bestige Folarskardnuten, som er den høyeste toppen i Hol kommune og fylkestoppen i Buskerud. Etter denne fine turen fikk vi derfor lyst til å prøve oss på Reineskarvet, men i en helt annen årstid. Området rundt Reineskarvet har siden 1947 gjennomgått en omfattende vannkraftutbygging der Holsvassdraget med flere mindre vann har blitt til den store innsjøen Stolsvatnet. ------------
Vi kom fra Ål i Hallingdal til avkjøringen mot Vats og kjørte videre gjennom Votndalen til Bergsjø, hvor det finnes flere overnattingsmuligheter. Her betalte vi 50 kroner i bomavgift og fortsatte bilturen 6,6 kilometer til parkeringsplassen ved den stengte bommen nord for Dyrebotntjørne. Siden vi ikke hadde med sykler denne dagen, ble det i stedet en behagelig spasertur langs den 2,3 kilometer lange seterveien til idylliske Øvre Blomestølen. På setervangen har man funnet de høyestliggende bjørkerestene i landet. Bak setra starter stien, som vi fulgte frem til det norske flagget som var malt på bergveggen. Vi ble litt nysgjerrige og lurte på hva dette skulle bety, eller om det var gjort bare for moro skyld? Uansett var det et vakkert syn blant lyng og bergknauser. Ved selve oppstigningen til fjellet forsvant stien, og dermed valgte vi vår egen rute øst for Blomestølsdalen og den markerte 1573-høyden. Etter hvert ble det en slak vandring i steinete terreng mot det endeløse topplatået, som kunne minne om et månelandskap. Vi var først innom det trigonometriske punktet på 1788-høyden, før vi fortsatte en drøy kilometer i østlig retning til det høyeste punktet på Reineskarvet (1791 moh.). Fra toppen hadde vi vid utsikt mot Hallingskarvet i sør og Raubergskarvet i nord. Men måtte vi velge mellom disse to gigantene, altså Folarskardnuten eller Reineskarvet, velger vi nok vårskituren til Folarskardnuten.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Reineskarvet
På vei til Øvre Blomestølen
Anno 1964
Mot Hallingskarvet
Trigpunktet på Reineskarvet

STED: Ål kommune i Buskerud
HØYDE: 1791 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 445 m
UTGANGSPUNKT: Dyrebotn 1160 moh.