Øyerlista, Storhaugen og Skinnfjellet (16.07.2014)

Written by sinyg (Sigrid Nygaard) GSM

Ascents Skinnfjellet (1,050m) 16.07.2014
Skinnfjellet søndre (1,044m) 16.07.2014
Storhaugen (1,033m) 16.07.2014

Bestemte meg for å ta en tur i Øyerfjellet, kjørte til Øyer og tok Østfjellvegen, men kom til et punkt der det stod at den var stengt. Kjørte ned og tok opp på Tretten i stedet. Tok Holmsetervegen, kom til bom der jeg betalte 50 kr. Der var det et stort geitefølge om sperret vegen lenge, det kom to guttunger og fikk dem ut av vegen. Ved Holmsetra tok jeg veg over til Aksjøsetervegen og fortsatte på den til skilt der det stod Storhaugen. Parkerte på en parkeringslomme der og fulgte godt råk til toppen av Storhaugen.

Godt skilta til Storhaugen
På Storhaugen
 Storhaugen

Gikk ned igjen samme vei - kort tur 2 km, stigningen var på 45 m.

Kjørte videre, tok av ved Keiken og kjørte til Våsjøen der jeg parkerte bilen og fant råket til Skinnfjellet. Ikke like god skilting her. Ved et stikryss tok jeg et råk som gikk rett opp og kom opp på høgdedraget og fulgte det innover. Ble fulgt av et rovfuglpar som skrek hele tiden. De hadde antakelig reir i området, tenkte jeg. Råket gikk innom noen småtopper som nok ville vært markert på Peakbook i Gausdal - i alle fall det med trigpunkt. Det var satt ut benker flere steder.

Kommet opp på høydedraget
Ved trigpunktet på 1044
Utsikt mot Rondane på toppen
På toppen av Skinnfjellet

Gikk tilbake samme veg som jeg kom opp.

På tilbaketuren

Kom tilbake til bilen etter å ha gått 6,4 km med en stigning på 227 m.Kjørte ned igjen via Brennlia, her var det automatbom.

Missing title

Written by janyga 17.07.2014 08:18

Så da er nedtellingen på Øyer-lista begynt forstår jeg :-)