Strandtinden Store (02.07.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Vassvatnet (108m)
Endpoint Vassvatnet (108m)
Ascents Strandtinden Store (1,173m) 02.07.2014
Store Strandtinden (i midten) sett fra Hjarttinden

Øyloffingen med hurtigbåt og ferge på Helgelandskysten hadde nå endret seg til landloffing med bil. På dagens program stod Lurøys, Rødøys og Ranas høyeste topp - Store Strandtinden 1173m.

Etter frokost pakket vi sammen teltet vår ved Vassvatnet og kjørte inn til gården til Geir Vatne. Her begynte en merket sti som loset oss gjennom innmarken (for det meste tydelig nok) og ledet oss inn på stien opp langs Storåga.

Vi passerte Nedre Kvannskardvatnet på nordsiden (venstre) og falt IKKE for fristelsen med å prøve oss på en direkte rute mot sørryggen på Strandtinden. I stedet passerte vi Nedre Kvannskardvatnet på sørsiden (høyre) og ved Øvre Kvannskardvatnet la vi an til en mer direkte rute mot toppen.

Øvre del hadde mye ur, men jeg opplevde det som relativt "snill ur". Den lå for det meste i ro og var forutsigbar. Vi brukte 3 timer og 15 minutter til toppen, etter å ha tatt oss GOD tid på de 6,7km til toppen.

Utsikten var så god som jeg hadde håpet på. "Alt" var der; øytoppene i Helgelandskysten, Svartisen, Okstindane, Geittinden, Heilhornet, De Syv Søstre, ... Det var rett og slett et fantastisk sted å være!

Vi så "noe rart" nede på snøen på ryggen som enten måtte være ur eller sovende reinsdyr. Da vi begynte nedstigningen var vi fremdeles usikre - helt til jeg tråkket på foten til Karma. Hun hylte høyt og vi fikk raskt konkludert at det var reinsdyr vi hadde sett. Men nå sov de ikke lengre...

Returen gikk omtrent samme vei, men vi stoppet et par ganger for å kjøle oss ned. Mitt bad i Øvre Kvannskardvatnet vil jeg nok huske lenge. Nesten hele vatnet var dekket av is, og jeg måtte "rydde litt plass" for å kunne bade ;)

Da vi var tilbake ved bilen skulle jeg så gjerne ha gått Liatinden, men vi hadde ikke noe sted å gjøre av Karma, så det får heller bli en annen gang. Vi satte så kursen nordover mot Meløy, Gildeskål og Bodø...

Litt av ein tur :)

Written by Eikås 16.07.2014 20:27

Trudde nesten De var komne ned att til Sunnmørstrakter etter fjellnavnet :) Litt av ei rundreise De har hatt og i strålande ver :) Ein frisk og Hærleg rapport Arnt :) Etter så mange flotte fjellbilder frå Nord er lysta endå større til å komme seg fortast mulig iveg oppover :) Helse til Anne

Sv: Litt av ein tur :)

Written by arntfla 16.07.2014 20:51

Takk for det, Janne ;)

Helgelandskysten er en perle fra start til slutt. Og jeg er enda ikke ferdige med turrapportene derfra ;)