Store Skredahøe og Bruri (09.07.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Snøheim (1,475m)
Endpoint Samme (1,475m)
Ascents Store Skredahøe (2,004m) 09.07.2014 14:00
Bruri (2,001m) 09.07.2014 19:20
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 09.07.2014 09:15

DAG 1 PÅ SNØHEIM

Dovre har lenge vært et forsømt område når det gjelder turer og 2K samling. Bortsett fra en tur til Snøhetta i 2001 og Snøhettatraversen i juli i fjor har jeg ikke gått noe i dette flotte fjellområdet tidligere. Jeg tok siste buss inn fra Hjerkinn dagen i forveien. Som i fjor så vi også denne gangen moskus langs veien, men ikke så nær som sist. Hyggelig mottagelse av vertskapet på Snøheim Marit og Kjell Hjellødegård. Jeg fikk gode råd om rutevalg av Kjell, og startet ut på turen etter frokost i tåkete vær med begrenset sikt. Men Kjell hadde lovet fint vær senere på dagen, og slik ble det.

Skillet mellom den brede og smale vei ved Snøheim
Tåke på toppene. Svoni med vadestedet nede i dalen. Bruri mot høyre

Som 1 av ca. hundre tok jeg av til venstre ved stidelet like ved hytten. Alle andre strøk i vei mot Snøhetta. Slik var det alle de tre turdagene! Fin, men litt kjedelig vandring de første fem km langs T-merket sti til litt øst for Innaste Svånåkollen der jeg tok av mot venstre nedover mot Svone. Elven hadde uventet stor vannføring og var ikke enkel å komme seg over. Jeg gikk lenge oppover langs og delvis i elven med fjellstøvler mot den andre bredden. Til slutt sto jeg bare 5-6 meter fra land, men her var det ingen bønn. Støvlene måtte av, og elven måtte vades med vann opp til knærne. Jeg likte meg ikke noe særlig på bare føtter i en grumsete elv og uten staver til støtte, men det gikk nå heldigvis bra. Fint og lettgått terreng videre oppover mot Fisketjønne 1444. Lett å krysse elven fra dette. Fortsatte opp mot østryggen på dagens første mål

Store Skredahøin

Store (i tåke) og Nørdre Skredahøin med Svånåvatnet i forgrunnen
Været bli bedre. Store Skredahøin kommer til syne

Greit terreng til å begynne med, mer steinur lenger oppe før denne gikk over i en snøbakke som visstnok ligger der hele sommeren. Verten på Snøheim hadde rådet meg til å ta med stegjern da skråningen kunne være meget glatt og isete. I dag var det myk snø og godt støvelfeste slik at det ikke ble nødvendig med stegjern, men jeg skjønner godt at det kan være meget nyttig under andre forhold. Oppe på toppen etter vel 5 timer, men jeg hadde tapt en god del tid på vadingen av Svona. Steinvarde og fallen trigstang, som jeg reiste opp igjen, på toppen. GPS 0510275 6902940. Som lovet hadde tåken lettet utover dagen, og det ble brukbar utsikt fra toppen.

Skredahøin 2004 moh
Gjenreiste trigmerket.......
Vadested ved Svånåvatnet. St. Skredahøin i bakgrunnen
Bruri - mørk og litt truende der fremme....

Ned igjen litt brattere mot Svånåvatnet. For å få litt variasjon krysset jeg så over eidet mellom Svånåvatnet og Fisketjønne. Lett å krysse første elven. Den andre (mot nord - ikke tegnet inn på kartet) var større, men her er det bygget opp med stein i elveløpet slik at den såvidt lot seg krysse uten å ta av støvlene. Bratte snøflater ned mot vestsiden av Fisketjønne og fint terreng tilbake mot Svånåkollen. Jeg fortsatte turen nordover og oppover på vestsiden av Svona. Svona gikk frådende vill nedover i området, og det var helt uaktuelt å krysse elven før helt opp ved utløpet fra vannet på 1500 moh. Her kunne det nok ha vært mulig å vade over, men da over et ganske bredt område i en grumsete elv. Alternativet var å gå rundt 1500-vannet. Men nå var jeg bare ca. 2 km fra Bruri. Det var enda relativt tidlig på dag, og været var blitt stadig bedre. Under tvil bestemte jeg meg for å ta turen opp til

Bruri - tar seg best ut på trygg avstand!
Det ble seige km oppover ur og morenemasser til breen sør for Bruri. Selve breen var isete, men isen var "krydret" med småstein slik at det var brukbart, men marginalt feste uten stegjern.

Isete bre ved foten av Bruri
Is, stein og rennende vann på breen

Oppover valgte jeg en unødvendig strevsom rute ca 50 m for langt mot vest. Store steiner og ekstremt løse masser gjorde at jeg brukte lang tid oppover her. På ca. 1860 moh kom jeg til en tverrgående skrent der det var tydelige spor etter andre i NV retning langs med skrenten. Herfra gikk det adskillig lettere, og jeg var omsider oppe på toppen kl 1920. Liten varde på GPS 510346 6907283, et stykke fra der toppen er markert på kartet.

St. Langvasstind, Larstind og Snøhetta-massivet
Toppvarden på Bruri. Larstind og Snøhetta-toppene i bakgrunnen

Jeg skjønte at det ville bli sent før jeg var tilbake på Snøheim, og fikk ringt for å gi beskjed om sen ankomst. Turen nedover gikk lettere enn forventet, for nå klarte jeg stort sett å følge farene etter andre og å unngå de løseste partiene. Likevel tidkrevende å ta seg frem over morenerygger og langs brevatnet 1524. Endelig nede ved stien øst for 1500m-vatnet litt over kl 21. Da hadde jeg brukt vel to timer opp til toppen av Bruri og knappe to timer ned igjen. Så var det bare å ta fatt på de laaaaaange 7-8 km langs T-stien tilbake til Snøheim.

Fint kveldslys på Skredahøi-toppene
Solnedgang over Snøhetta-toppene

Klokken var blitt 2330 da jeg ankom Snøheim der jeg ble møtt av en hyggelig lapp på døren om at det sto middag til meg i resepsjonen. Tusen takk for flott service - som gikk igjen under hele oppholdet - til det hyggelige vertskapet på Snøheim!!

Start date 09.07.2014 09:18
End date 09.07.2014 23:24

Voksen tur dette

Written by otto 20.07.2014 22:31

Imponerende å ta begge på samme tur. Over 30 km i dette terrenget fortjener godt stell på Snøheim.. Før i tiden kunne vi leie nøkkel i militærvakta, men det er historie..

Sv: Voksen tur dette

Written by knutsverre 20.07.2014 23:04

Det ble langt og tidkrevende, ja! Snøheim var veldig bra. God mat og service til langt på kveld, og veldig hyggelig vertskap

Sv: Voksen tur dette

Written by Nils 21.07.2014 01:27

Var deilig de gangene vi kunne kjøre helt inn til Maribu. Særlig Skredahøe kom en del nærmere da. :)