Rødøyløva (30.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Fergekaia (3m)
Endpoint Fergekaia (3m)
Ascents Rødøyløva (443m) 30.06.2014
Utsikten fra Rødøyløva er uforglemmelig...

Vår ferd langs Nordlandskysten fortsatte med stormskritt. Etter en hektisk avreise fra Hestmannen ankom vi Rødøy om ettermiddagen. Vi fant ganske raskt et utmerket sted å telte på øya Belgen like ved fergeleiet. Mens vi holdt på med å ordne teltleiren kom Bjørn Eirik i kajakken sin. Han må ha padlet RASKT fra Hestmannøy.

Nå hadde vi plutselig siviliasjon i nærheten av oss, og den benyttet vi til en utmerket middag på kroa ved havna. Pluss et par runder biljard før vi atter vendte tilbake til vår tilværelse i telt...

Neste morgen tok jeg en morgentur til toppen av Belgen med Karma. Så - etter frokost dro Anne, Karma, Bjørn Eirik og meg avgårde mot Rødøyløva. Det var meget godt skiltet overalt på øya, så det bød på få problemer å finne frem...

Vi gikk mot Klokkergården og tok av på en merket sti like ved. Denne stien hadde GOD stigning og vi merket godt varmen. Etterhvert kom vi opp på ryggen og konstaterte at tåka hadde bitt seg fast i øvre del av fjellet. Men det var ikke verre enn at vi fikk noen gode glimt av en FANTASTISK natur. Asurblå laguner, hvite sandstrender. Var dette virkelig Norge? Jeg håper inderlig jeg kan få oppleve å padle her oppe en gang...

Returen la vi om merket sti via punkt 291 og så via hytta "Løva" før vi gikk ned mot Sandvika.

Etter å ha fylt opp sekken med dagligvarer på nærbutikken gikk vi tilbake til teltene og hvilte litt før vi tok fatt på de 2 kilometerene til Klokkergården, hvor vi nøt et fantastisk måltid av Kveite.

Dette var vårt festmåltid. Vi feiret noen flotte dager med Bjørn Eirik på Helgelandskysten, inkludert bestigning av Trænstaven. Dagen etter skulle Anne og jeg reise til Aldra mens Bjørn Eirik begynte på sin padletur tilbake til Onøy hvor bilen hans var parkert.

Det var litt trist. Vi hadde virkelig begynt å sette pris på loffingen langs Helgelandskysten og møte Bjørn Eirik igjen om ettermiddagene. Men vi var selvsagt glade for alt vi fikk oppleve. Og Helgelandskysten er og forblir Norges perle. Uansett hvor vakker jeg synes Lofoten er...