Haute Atlas, Marokko (11.07.2014)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Visits of other PBEs Refuge Toubkal (3,200m) 11.07.2014

Dag 1: Vi starter turen i Imelil (1 740 m), som er det vanligste utgangspunktet for turer i Atlas-fjellene. Byen ligger ca. 1,5 timers biltur sør for Marrakesh. Ruta går nordvestover via passet Tizi n Tramatert på 2 279 m til landsbyen Tacheddirt på 2 314 m. Det er varmt, minst 40 gr. i sola, så her er det bare å få smurt seg med høy faktor og få i seg nok veske. Vi bærer ikke stort mer enn egen drikke, resten av sendes med mulldyrene. Overnatting på hytte med god standard. Om kvelden går vi en rundtur i landsbyen. Det gjør inntrykk. Etter vår målestokk en fattig befolkning som sliter med å få dekket grunnleggende behov innen helse og utdanning.

Lengde: 13 km. Høydemeter opp: 1142. Høydemter ned: 723. Maks høyde 2 391 Tid: 7 timer, hvorav ca. 2 timers pause.

Berber-landsbyen Imelil
Berber-landsbyen Imelil|
I passet Tizi n Tamatert, 2 279 m.
Kvedssteming, Hotell Tigmi, Tachddirt

Dag 2 Ruta går nå vestover gjennom frodige daler der berberne dyrker sitrusfrukter, grønnsaker og korn. Høsting skjer på gammelt vis mes sigd, og damene tar børene, som er større dem selv. I dalene er det store trær, blant annet valnøttre, som gir skygge. Det er bygget ut imponerende vanningsanlegg som samler opp en hver liten fjellbekk til "akvaduktene" som fordeler vannet ut i terrassene. Vann er knapphetsfaktor i dette miljøet. Etter dagens første pass, Tizi n'Aguersioua, tar vi en lengre lunjspause. Midt på dagen er det for varm å gå dirkte i sola. Vi er nå nede på ca. 1 540 m. Siste etappe er opp mot passet Tizi n oudite (2 219 m).
Vi slår teltleir på ca. 2 000 m slik at vi kan starte neste dag i motbakke ;)

Lengde: 18 km. Høydemeter opp: 1 196. Høydmeter ned: 1 442. Maks høyde 2 362 m. Tid 9 timer, hvorav ca. 2 timer pause.

Berberlandsbyen Tamquist
Pause ved Aguersioual
Lunsj. Maten er god med kan oppfattes som ensforming. Alltid mye grønnsaker. Ris, cos cos, poteter eller pasta. Dagnes protein er enten kylling eller sardiner (på boks).
Siesta
Terrassene, landsbyen Tacheddirt
Teltcampen vår på 2 000 m.

Dag 3 Starter med siste oppstigning til selve Tizi Oudite passet, 2 219 m. På mosatt side følger vi nedstigningen til det vakre dalområdet, Assif N wazzaden, og berberlandsbyen Ait Aissa. Kursen er nå sørover. Turen ender ved Azib Tamsoult-hytta på 2 250 m, der vi etablerer teltleir.

Lengde: 10 km. Høydemeter opp: 835. Høydemter ned : 715. Maks høyde 2 250. Tid: 6 timer, 2 timers pause.

Uten disse tapre dyrene kunne vi neppe gjennomført en slik tur.
Det så aldri ut til at det ble verken for bratt eller ulent for disse fantastiske dyrene.

Dag 4 Vi starter turen kl. 0700 for å unngå den verste heten. Dagens mål er Mt. Toubkal Base Camp. Det er en relativt bratt oppstigning mot passet Tizi Aquelzim på 3 573 m. Fjellene her er at det porøse slaget. Det betyr løs grus så stien ligger i rause sikk-sakker for ikke å skli ut. Når vi passerter 3 000 m begynner vi også å merke høyden. Tempoet er bedageligt.
Utsikten nordover er meget flott, en grønn dal med bergsider i pastellefarger fra rødt til gulbrunt. På sørsiden av passet, på ca. 3 300 m, har våre dyktige muldyrdrivere og kokk rigget til en velsmakende lunsj. Utsikt mot Mt. Toubkal (4 167 m) og og andre 4000-metere.

Lengde: 12 km. Høydemeter opp: 1 600. Høydemeter ned: 725. Tid 6 timer inkl. pauser.

Denne karen har fraktet brus opp til 3 573 m :) Helt velfortjent at han beregner seg en grei avanse.
Pause på ca 3 500 m
Fra passet ned til pådekket lunsj ;)
Lunsj på ca. 3 300 m.
Kirsten, Ole, Nina, Henne og Birger. I bakgrunnen Mt. Toubkal-masivet.
Nedstigningen til Base Camp.

Dag 5 Dagen for selve toppstøtet. Desverre blir det uten meg. Jeg har siste to dager brygget på en lei forkjølese som i løpet av natta har blitt adskillig forværret. Høyden gjør den ikke akkurat bedre å leve med. Jeg bruker mesteparten av dagen i soveposen og til småprat med to av de andre deltakerne som heller ikke kunne være med til topps. Kokken vår Muhammed tar seg godt av meg og serverer te, såkalt berber-whiskey, og kaffe med gjevne mellomrom. Sevsagt litt leit å ikke kunne være med opp, men uansett så har jeg hatt en meget bra og spennde turopplevelse her i Atlas-fjellene.

Mt. Toubkal Base Camp
Etter ca. 7,5 timer ankommer toppstøterne Base Camp.
Gjensynsglede og gratulasjoner.
Etter ca. 7,5 timer ankommer toppstøterne Base Camp. Gjensynsglede og gratulasjoner.
Deltakere og guider. Vår danske guide Thomas liggende foran. Til venste sittende vår lokale guide Mohammed. Sistnevnte imponerte stort med sin ro og fjerlette sikre trinn i terrenget.

Dag 6: Dagens etappe er fra Bace Camp og nordover til utgangspunket Imelil der vi skal spise lunjs. Fra Imelil har vi transport til Marracesh og et "palasshotell" i gamlebyen. Alle ser nok fram til en dusj med varmt vann og kanskje et lite glass vin og en øl ;)

Lengde: 8 km. Høydemeter ned: 1500 Tid: 4 timer.

Slike kiosker var det flere av underveis. Naturlig nedkjøling i fjellbekkene.
Valfartssted for troende muslimer: Sidi Chammlerouch
Vakre blomster i karrig jord
Siste pause før Imelil
Imelil - start- og stoppested for vår ekspedisjon.
Hotellet i Marracesh - svalene luksus :)