Høgfjellet-traversen (13.07.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Berill (110m)
Ascents Høgfjellet (1,365m) 13.07.2014
Smørbottstinden (1,521m) 13.07.2014
Smørbottstinden Øst (1,473m) 13.07.2014

Lang tinderangling m/ Brynhild. Høgfjellet-traversen, Innfjorden. Opp Sørvestryggen. Matpause der ryggen smalner (ca. 3t) Klatring på høyeste pinakkel Høgfjellet. Passerte deretter Midtre Pinakkelgruppe og den østligste toppen på nordsida. Kupert terreng med stor blokkmark, fine snøfelter nord for Pinakkelgruppa midt på ryggen. Grumsete renne opp til skaret øst for siste topp. Deretter grei småklyving opp til Gråfonnfjell-platået (snaue 6t). Deretter over Smørbotntindane, tidkrevende klyving ned østryggen, etter litt leiting dro vi av ryggen før siste bratte hamrene og ned mot Småholvatna (9 ½). Lita pause med bading og påfylling av forfriskende drikkevann, deretter langs sti og seinere veg ut Berdalen til Berill. Ca 2 ½ t på siste etappa. Om lag 12 ½ t på hele turen. Varmt og fint sommervær ***.