Nummestolane og Rambertinden med broren min (13.07.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Nummestolane (1,640m) 13.07.2014
Rambertinden (1,623m) 13.07.2014
Dro med meg broren min på en tur, som han ikke var forberedt på skulle være sååå tung. Men han var sprek og sporty og gikk så det ula, selv om han hadde med seg for lite mat og turen tok en hel dag.
Kjørte traktor opp til Nummedalsstølen og parkerte der vi pleier parkere. Privat vei av variabel standard og med en kjempebratt bakke rett før toppen. Ikke kjør med bil uten 4 hjulstrekk. Gikk ut til Hovden og opp langs elven til Stuasetbotn på den merkede stien. Tok av den merkede stien og gikk rett opp fjellsiden til det lille vannet på toppen. Brødskivepause her. Gikk så til høyre og innover fjell og snøfonner opp til toppen av Nummestolane. Slørete sol med god trekk og varme.
Shortsvær i dag. På toppen ble det vindstille og vi nøt matpausen med den mest fantastiske utsikten du kan tenke deg. Herfra ser du Lihesten i Hyllestad, Jotunheimens fjell, Jostedalsbreen fra Fjærland og innover mot Jostedalen, Fjellene og Årdalsfjorden, hele Vikafjellet og Stølsheimen, dalen ned mot Vikadalen, masse fjell og vann over alt, og ikke minst: Fresvikbreen og turmålet der for Kristen og meg en annen gang, nemlig Vik sitt høyeste punkt!
Etterpå gikk vi ned igjen til der vi spiste og klatret rett opp urene og opp på Rambertinden, eller Varden, som vi kaller den. Boken i varden der forteller om at det ikke lenger er stor trafikk her oppe. Det er synd for utsikten her er også veldig, veldig flott!!! Pause før vi gikk ned igjen den merkede stien, som kommer ned igjen i Stuasetbotn. (Det er ikke å anbefale å gå ned der vi går opp pga. mye løs stein og grus og bratt.) Det ble tungt ned myrene til traktoren for vi gikk oss litt tomme pga. for lite mat.<imageslider>

Gratulerer

Written by Stigun 31.10.2020 16:41

med bestigning av den nye kommunetoppen i Vik!

Sv: Gratulerer

Written by LivogKristen 31.10.2020 18:29

Takk.

Den fikk vi lett i dag gitt!

Det er en superfin tur på sommeren i mitt barndomsrike! Har gått utallige turer i området mellom Store Nummedal og Sausetbotn. Aner ikke hvor mange sauer jeg gjennom livet har samlet og tatt med opp, og ned fra fjellet på stier og utenfor stier der oppe. Kjenner alle steiner som ligner på sauer etter å ha gått mange bomturer fra Hovden og opp myrene mot botn.