Fivaruta (12.07.2014)

Written by oddis (Odd Arne Maridal)

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Bruraskaret (1,550m) 12.07.2014

11 timer klatring. Fantastiske forhold.

2 timer fra start av klatringen opp til foten av Nordre Trolltind. Fantastiske sva i starten, ellers en del krafsing. Siste del av dette partiet hadde også et langt sva som var flott. Denne delen gikk uten tau.

Videre bratt opp gressbakker til bekken under snøflekken. Sikret med tau når vi krysset denne.

Usikret opp på venstre side av snøfeltet til det blir tauterreng på den venstre av to pillarer (østpillaren av Brudgommen). 4 lengder løpende tok oss til stedet hvor man krysser rennen til høyre og går over til den høyre pillaren. Nye 4 lengder løpende opp til toppen av den høyre pillaren. På toppen av denne, traverserte vi bak snøfelt og over våte slimte sva til høyre og fant en renne som tok oss opp bak den bratte hammeren. Neste lengde var våt og kjip, opp til tydelig drag som leder mot "Coffin dihedral". Neste taulengde følger draget et lite stykke for så å bryte av venstre opp slimte og kjipe sva. Vi stoppet etter ca 30 meter på denne lengden for å samle laget. Videre ca en lengde mot høyre opp til foten av "Thank God ledge". 60 meter lengde forbi hyllen - som var utrolig artig - til toppen av "Coffin dihedral". 3-4 taulengder løpende til toppen av ugleskaret ved å følge ryggen på høyre hånd videre. Alle lengder utenom de tre der det var vått og kjipt ble gått til førstemann var tom for utstyr eller taudraget på for tungt.