Osplikammen (Ørland) (10.07.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Osplikammen (285m) 10.07.2014
Visits of other PBEs Brekstad (0m) 10.07.2014
Omtrentlig rutevalg (glemte å sette på GPS'en før jeg var nesten nede igjen...). Klatrefeltet er markert med en ring.
Fra starten. Først må ekra krysses, derette gjennom et kort tett skogsbelte før renna forseres. Vardheia er høyest topp på bildet.

Etter service og rep av MC hos en god kompis på Brekstad tok jeg en tur oppom kommunetopp Osplikammen på tur hjem. Vi var borte for å se på et klatre-crag som skal være en del utviklet med sportsruter, men visstnok ikke dokumentert. Dette ble også utgangspunkt for toppturen, noe som nok er et litt annerledes valg enn de fleste.

De fleste høydemeterene tas i ei bratt steinur i starten, men beste rute opp her er merket med røde spraymerker og til tider tydelig sti.

Jeg valgte å gå oppom toppen av Vardheia, der det var fin varde med bok fra Fosen Turlag.

Videre til Osplikammen var det tydlig sti og fortsatt noe merking. Varde med bok og en GeoCatch på toppen. Flott panoramautstikt i godværet.

På hjemvegen gikk jeg samme rute tilbake oppe på "platået", men valgte en mer vestlig rute ned brattbakkene mot parkeringen. Dette for å komme bort til klatre-crag'et for å se litt nærmere på det. Jeg så en god del boltaruter der som så ut til å kunne være forholdsvis harde.

En varm dag i Trøndelag der jeg orket bare en topp i dag. De andre kommunetoppene på Fosen får stå til en annen gang.