Stornappstinden (10.07.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Nappskaret
Ascents Stornappstinden (740m) 10.07.2014

Jeg gikk en kort men likevel ikke så kjapp tur opp Stornappstinden etter å ha kjørt tilbake til Leknes og skaffet meg et rom på vandrerhjem i Stamsund (som er forresten et nydelig sted å overnatte -enkel men fin). Var fortsatt trøtt og litt stiv i beina. Da var det en fordel med en veldig bra sti hele veien opp fjellet fra Nappskaret.

Utsikt mot sørvest
Tåke har fyllt opp hele Vareidsundet

Stien går opp i en slags dal mellom Litlnappstind og Okstinden. Den er ikke merket med noen røde merker eller skilt, men den er lett synlig og grei å følge. Stigningen oppover var ganske snill og slak i begynnelsen, men det bratnet opp da jeg kom opp i sørvestflanken. Fikk oynene på litt havtåke som sniket seg innover dalen sør for Stornappstinden og snart ble hele sundet og dalen fulldekket av tåke. Det var ganske kult å kikke på alle toppene nå.

Mot nordøst fra toppen av Stornappstinden
Herlig.

Etter omtrent 1,5 timer i veldig sakte tempo var jeg på toppen av Stornappstinden og her traff jeg to trivelige damer som var også på ferie. En fra Danmark og en annen fra Østerrike, men det virket som om begge snakket tysk med hverandre. Det var uansett flott å nyte utsikten med flere folk og få noen bra turforslag (selv om jeg ikke planla å dra på flere turer i Lofoten før jeg begynte reisen nordover igjen...). Jeg må ha vært minst en time der oppe. Det var varmt, deilig og vindstille. Heldigvis nesten ingen insekter. Hadde hørt så mange rykter om klegg og mygg fra turkompiser i Tromsø, men det var tydeligvis ikke noe problem her i Lofoten enda.

Putting the feet up for a while.

Så var det turen ned igjen. Kjedelig å miste utsikten og omtrent 10 varmegrader ved å gå under tåkegrensen!

Like før jeg traff tåke på veien ned