Halti (09.07.2014)

Ascents Halti (1,328m) 09.07.2014
Ráisduottarháldi (1,361m) 09.07.2014
Ridnitšohkka (1,316m) 09.07.2014

Kjørte inn Kåfjorddalen og videre anleggsvei til innsjøen Guolasjarri. P-plass ved demningen. Veien inn var ok, man for sakte fart og det lå igjenn noen snøfonner så firehjulsdrift var bra.

Det stod løypebeskrivelse på et skilt ved parkeringen, men jeg skjønte ikke beskrivelsen og så ikke noe stier eller merking så jeg tuslet avgåre, først langs ett atv spor og så opp i uren. Traff på et reinjerde, som var forbausende lett å krysse og fortsatte mot Raisduottarhaldi som er komunetopp i Nordreisa. Derfra mest på snøfonner til Halti, først på norsk toppvarde og så til det høyeste punktet i finland, som lå 30 meter eller så nede i lien. Den norske toppen har pf på ca 80

Videre på snøfonner ned mot Ritnicohkka. Det var ok steinur opp mot fjellet.

Det viser seg å være to topppunkt her, som er omtrent jevnhøy. PB viser nå den uten Mobilmast og de to hyttene. så her bør det kanskje foretas litt oppmåling. På mitt finske kart står det bare høyder på tjern og vann.

Hjem igjen tenkte jeg å spare noen høydemetre ved å dra østsiden av Reisduottarhaldi. Mange snøfelt her, men desverre også masse mygg. All myggen ødela litt av en ellers strålende tur selv om summingen i øret nå er slutt.