Munken Nordtopp (08.07.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Sørvågen
Ascents Munken Nordtopp (775m) 08.07.2014

Jeg kjørte fra campingplassen på Brustranda til Moskenes etter å ha sovet (ikke så bra) i bilen min. Det var nok en varm dag men likevel en fin biltur. Flotte fjelltopper og fjord hele veien. På Moskenes spiste jeg en lett lunsj før jeg parkerte bilen min på vestsiden av Sørvågvatnet (kjør til høyre ved et skilt 'Holmen' når du kjører fra Moskenes mot Å). Jeg hadde bestemt meg for en slags kosetur opp til Munken siden den var rimelig kort. Jeg blir så velllldig lat i det varme været!

Sørøstsida av Støvla sett fra fossen på veien opp til Stuvdalsvatnet

Jeg fulgte røde merker opp til Stuvdalsvatnet og løypa gikk rundt østsida av vatnet. Jeg mistet stien midlertidig (ikke helt sikker på hvordan det skjedde) så måtte gå tilbake til jeg fant den igjen. Heldigvis ble det ikke så vanskelig å finne og det var uansett andre folk på veien tilbake som var veldig lett å legge merke til. Stedvis er det lagt ut kjetting for å gjøre noen bergpartier litt lettere å gå opp og ned, men det er ikke helt nødvendig å stå i kø for å bruke det - noe som skjedde da jeg var på turen opp og andre var på tur ned.

Tridalsvatnet nord for Stuvdalsvatnet. Støvla til venstre.
Merraflestinden sett fra Djupheia

Da er det bare å nyte utsikten mot den mektige sørøstsida av Støvla på andre sida av dalen, og fortsette rimelig bratt opp mot Djupheia. Snart dukket opp flere topper foran meg, som jeg snart skjønte var Munken. Den høyeste toppen, som jeg hadde opprinnelig tenkt meg en tur opp, så overraskende spiss ut og jeg ble litt skeptisk til om jeg virkelig skulle klare å komme meg helt opp eller ikke. Kanskje det ville kreve spennende klyving eller klatring?

Hermanndalstinden (t.v) og Munkentopper (t.h) sett fra Djupheia
Munken sett fra nordtoppen

Jeg forlot stien litt etter å ha gått over Djupheia og håpet at jeg ville finne en annen sti jeg kunne følge opp. Hadde vært ganske koselig og lett å gå opp så ølangt, og sånn ville jeg at det skulle fortsette! Det var tilfeldig at jeg traff en slags sti som jeg trodde var laget av sauer, men det var en såpass bra sti at jeg konkluderte med at sauer ikke kunne vært så flinke til å lage en slik sti (og jeg hadde uansett ikke sett en eneste sau her oppe).

Så jeg fulgte den resten av veien opp til en topp litt før Munken nordtoppen, der jeg traff en familie på fire og fikk fantastisk utsikt mot Tennestinden og over Forsfjorden mot mange andre skikkelig spisse Lofotentopper. Jeg to en liten pause der, koste meg veldig med utsikten og gikk videre til nordtoppen. Her fikk jeg en veldig bra oversikt over det bratte partiet som jeg måtte takle hvis jeg ville virkelig gå helt opp til toppen. Det så veldig kult ut, det må jeg si - men hvis jeg må være ærlig: jeg var rett og slett ikke interessert i å forlengre turen i dag. Jeg var tørst og mer interessert i å komme meg ned til Moskenes igjen og legge meg tidlig!

Fornøyd med utsikt nordvestover fra nordtoppen

Så det ble ikke noe forsøk på å klyve opp og jeg gikk tilbake samme veien fra nordtoppen. Heldigvis fikk jeg fylle på med vann fra en liten bekk, så det ikke var en såååå ubehagelig tur ned :)

På turen tilbake til Sørvågen.