Vattafjellet - høyeste punkt på Ytter-Vikna (22.06.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Austafjord (5m)
Endpoint Austafjord (5m)
Ascents Vattafjellet (173m) 22.06.2014

På vei til Brønnøysund og vår sommerferie i nord bestemte vi oss for å ta en svipptur innom Rørvik og Vikna-øyene. Vi kjørte helt ut til Austefjord Oppvekstsenter på Ytter-Vikna hvor vi parkerte og fant et info-skilt.

Vi fulgte lysløypa 400m før vi tok av på sti ned mot Austafjordvatnet. Denne stien gikk først langs vannet, så nord-nordvest i retning toppen. Vi krysset lysløypa to ganger før stien begynte å stige.

Stien ledet opp til et utsiktspunkt 750m (med varde) sørvest for hovedtoppen. Dit var det ingen tydelig sti men veldig lettgått. Hovedtoppen er lett å finne selv i tåke takket være en antenne og ei brakke.

På vei fra utsiktspunktet mot hovedtoppen

Korrekt GPS-spor til Vattinden

Written by knutsverre 01.08.2016 13:35

Hei Arnt! Det ser ut til at dere gikk en grei (merket?) rute. Har du et GPS-spor du kan legge inn. Vårt fra 15. juli i år er langt fra optimalt!

Sv: Korrekt GPS-spor til Vatti

Written by arntfla 01.08.2016 14:24

Hadde ikke noe bra spor jeg heller, og husker ikke lengre detaljene uten å gå gjennom hele bildeserien. Men jeg la inn det jeg hadde..