Midnattsoltur til Trohornet (06.07.2014)  5

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Busslomme ved Mølleskog (13m)
Endpoint Busslomme ved Mølleskog (20m)
Ascents Nonstinden (618m) 06.07.2014
Trohornet (645m) 06.07.2014

Flott tur i flott vær.

Parkerte i busslomme ved Mølleskog rett ved stien. Som mange av de mest tilgjengelige toppene i Steigen, er stien godt vedlikeholdt og DNT-merket. Det er tydelig at det har blitt gjort et solid stykke arbeid i Steigen de senere årene.

Vi (min mor og jeg) satte av gårde i et, for meg, høyt tempo. Etter et par hundre flate meter går det relativt rett oppover, og vi vant raskt høyde, men måtte stoppe innimellom for å få igjen pusten. Etter 20 minutter var vi over tregrensa. I boka "På tur i Hamarøy, Steigen og Sørfold" (anbefales, forøvrig) står det at man forbi Klekkstinden ikke skal rote seg for mye ned i sørsida, men følge ryggen om man ikke finner stien. Det klarte vi selvfølgelig å glemme (stien deler seg på et punkt i to, og et sauetråkk går nedover i fjellsida), og måtte gå ganske bratt oppover igjen. Videre var det enkelt og greit.

På toppen fikk vi fantastisk utsikt over hele Lofotveggen, med midnattsola som prikken over i-en. Et skarve mobilbilde kan på ingen måte yte utsikten rettferdighet, men det er vedlagt for syns skyld.

På vei tilbake dro vi oppom en annen Steigen pf100-topp (Nonstinden), der vi møtte to andre som var ute i samme midnattsol-ærend. De var fra Sunnmøre, men hadde som oss også feriested i Steigen.

Lyngen nedover var god å jogge i, og nedturen gikk som en lek.