Tur på Fosen (05.07.2014)  5

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Vargfossnesa (311m)
Endpoint Finnvollheia (Raassje) (675m)
Ascents Dåapma (644m) 05.07.2014
Finnvollheia (675m) 05.07.2014
Kjørte til Åfjord og opp Norddalen, passerte Momyra og kommunegrensa til Roan. Tok så av til høyre til Lonin like før en stigning. Fulgte grusveien helt til parkeringsplass, bomvei 30 kr. Fulgte en godt merket sti innover til Dåapma. Grønne fjell og blå vann på en herlig dag med godt over 20 grader varmt.
Heldigvis en frisk bris som gjorde det behagelig å gå. Samme brisen holdt innsektene på passelig avstand. På toppen av Dåapma ligger det et anlegg for kontroll og sortering av rein, akkurat denne dagen var den lokale reineier på tur inn i innhegningen med flokken sin. Det var artig å se på og fin underholdning til matpausen.
Jeg bestemte meg for å fortsette til Raassje (Finnvollheia) for å få med flere topper og for å utnytte den fine dagen. Fra der jeg sto så det ut som en grei tur over til neste topp. Det var ingen tydelig sti, men greit og orientere seg på en klar dag. Fint å gå.
Jeg ville se mere på rein og hvordan de utførte arbeidet med sortering og kontroll så jeg gikk opp på Dåapma igjen på tilbaketuren. Ble to bestigninger av samme topp denne dagen.
Rein løpende i ring
Tilbaketuren ble grei, men ble etter hvert veldig tørst og drakk mye vann, temperaturen var vel årsaken til det. Turen passer for de fleste til Dåapma, men skal man legge på Finnvollheia kreves det at man er litt i form.
Merket sti omkranset av grønt og blått
Utsikt mot Holden

Missing title

Written by Karina 06.07.2014 20:33

Ser ut som en veldig bra dag :)