Treningstur fra Mjødokksetra (05.07.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Mjødokksetra (815m)
Endpoint Grytseterbrua (800m)
Mjødokkberget (1,032m) 05.07.2014
Søndre Suluhø (1,121m) 05.07.2014
Tortjønnlihøgda (1,042m) 05.07.2014

Kjørte inn Liomseterveien, avgift kr.70, og parkerte like etter Mjødokksetra til Nerjordet. Gikk over seterlykkja og langs gjerdet på øversiden og fant råket som går rett opp fra husene på setra. Var allerede gjennomvåt, da det regnet ganske voldsomt. Bratt opp til oversiden av selve Mjødokkberget, og videre opp til det bjørkekledde høydepunktet på Mjødokkberget. Herfra bratt ned igjen til råket mot Druktjønnhaugen, over dette og kort opp på sørtoppen på 995 moh. Påny ned igjen til råket, og fulgte dette til setrene på Druktjønnhaugen, med en liten avstikker til høyde 912 moh, Kaldvassbekkhaugen. Fra setrene på Druktjønnhaugen greit råk opp på Druktjønnhaugen, 1005 moh. Herfra i terrenget, først gjennom nesten ugjennomtrengelige bjørkeskog, og over mye våt myr, til stigningen opp mot Midtre Suluhøgda. I stigningen her var jeg oppom noe som nedenfra kunne ligne på en topp, med en veldig bratt, berglendt flanke. Fra midtre stort sett på godt råk til Søre Suluhøgda. Her stemplet jeg topptrimkortet og skrev i toppboka. Her var ikke direkte folksomt, bare en familie hadde skrevet i boks før meg på dagen. Ned fra Suluhøgda over det lille toppunktet med artig varde som jeg har valgt å kalle Tortjønnlihaugen. Derfra tilbake til bilen ved Mjødokksetra. Kjørte nå noen hundre meter med bilen til Grytsterbrua over Skjela, og parkerte der. Oppdaget nå at jeg hadde mistet topptrimkortet og kartutskriftet. Nå ble det derfor å gå etter GPS. Først over brua, og deretter i terrenget til toppen av Hulderhaugene på 888 moh.
Første del av turen, fra Mjødokksetra, var på 11.8 km og jeg brukte 2.46. Andre del, fra Grytseterbrua, var på 3.4 km og der brukte jeg 43 minutter.
Stoppet på vei tilbake ved Mjødokksetra, og der fant jeg topptrimkortet som nok hadde falt ut av rumpetaska da jeg tok den av meg. Flaks.
Været var grått, med regn til å begynne med, etterhvert yr og opphold.