Gulliktinden (05.07.2014)  3

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Characteristic Walk
Ascents Gulliktinden (1,014m) 05.07.2014

Etter turen til Spanstinden tok jeg en kveldstur til Skjomdalen. Hadde lest om at Gulliktinden er den letteste 1000m-topp som er med i Narviks Ti-på-Topp turer i år. Det høres bra ut, syntes jeg. Det ble da en 2-timers biltur fra Lapphaugen til den sørligste enden av Skjomdalen der veien nesten sluttet. Bra veiforhold likevel. Jeg la merke til et skilt som advarte mot 'dårlige forhold' på anleggsveien etter å ha kjørt litt forbi Fjellbu, men det virket ikke noe verre enn typiske veier rundt Tromsø! De har sikkert noen andre meninger om hva 'dårlig' betyr her i Narvik.

Gulliktinden kommer i sikte etter noen kilometer
Panorama fra toppen

Uansett, det viste seg at det ikke var noe sti eller merking på denne Ti-på-Topp turen, så det var bare å finne egen rute frem mot toppen. Det var ikke det deiligste eller vanskeligste terreng å gå i, men jeg følte meg litt skuffet over manglende sti. Det var likevel veldig fin stein i øverste delen av fjellet, og jeg fikk klyve litt av og til. Det var muligheter for å unngå klyving, men jeg syntes det var verdt å bruke anledning mens steinen var så tørr og fin.

Dette ligger i turkassen på toppen
Utsikt mot øst over Norddalen

Fra toppen fikk jeg en rimelig grei utsikt nordover, med den Sovende Dronninga på den nordligste enden av dalen. Ellers var det litt average i forhold til forventninger mine. Jeg prøvde å skynde meg tilbake så snart som mulig, men endte opp på en noe våtere rute ned der jeg traff også store mengder klegg og andre insekter. Det ble en tur jeg vil heller legge i glemmeboka!