Uranostur (02.07.2014)

Uranostinden S1 (2,037m) 02.07.2014
Uranostinden S2 (2,048m) 02.07.2014
Visits of other PBEs Uranosbreen (1,900m) 02.07.2014
På broa der vi parkerte syklene. Lenge før jeg blei så supersliten.

Uranosklatretur med Leah

På denne turen skulle det bli både totusentopp og Valdrestopp sa pappa. Altså sånn der to fluer i en smekk, og nå vet jeg hva det betyr altså.
Plutselig en dag ble det fint vær og Leah ville bli med, og da hadde jeg også lyst selv om jeg var ganske sånn hostevondtihalsenforkjøla.

Stå opp supertidlig

Jeg stod opp før klokka fem. Det er veldig tidlig. Så kjørte vi bak Leah og pappa'n til fjellet. Jeg skulle visst sove, men det gikk ikke. Det var så lyst og jeg var veldig spent.

Sykkel først

På slutten kjørte vi på en kjempehompete vei. Jeg sang "hompetitten" mens bilen hoppet og spratt. Så kom vi til et sted hvor det var masse snø i veien. Her måtte vi parkere og sykle litt. Jeg har en dum sykkel som er altfor liten, derfor syntes jeg ikke det var noe gøy å sykle, men pappa sa det var bedre enn å gå.

Det var veldig sterkt lys med sol og snø altså.

Over elva og pauser

Så kunne vi heldigvis gå. Det var bedre. Det var mye snø og masse sol og sterkt lys. Leah fikk litt sånn gnagsår, men hun fikk låne reservesokkene mine og da blei det bedre. Så kom vi til en stor elv hvor vi måtte balansere på steiner som lå under vannet. Det gikk ganske bra.
Nå ville vi ha pauser, og så fant vi et sted hvor Nova (hunden til Leah) kunne vente. Da kom det noen andre voksne. De hadde også hund og skulle gjøre det samme. Så fikk Nova selskap. Men den andre hunden laget noen veldig rare lyder. Nesten som en fugl.

Pause er fint!

Lang oppoverbakke

Nå blei det skikkelig oppover. Jeg blei veldig sliten og hostet mye, men vi kom i alle fall nærmere toppen. Vi kunne også se en isbre som vi skulle gå på etterpå. Det blei brattere og brattere og vi måtte klatre litt med hendene og sånn. Både jeg og Leah syntes det kilte litt i magen. Og vips var vi på den første toppen.

På vei opp den lange bakken. Den spisse toppen er bare en luretopp. Men nå har jeg lært meg at det nesten bestandig er minst en luretopp før toppen.
En liten pust i bakken.
På den første toppen. Den store toppen er bak.

Snø, hagl, snu og snu igjen

Her var det jammen smalt!

Så skulle vi fortsette til Store Uranostoppen. Vi gikk først over en tulletopp og så tok vi på sele og sånn. Nå var det ikke så varmt lenger. Sola blei borte og det begynte å blåse. Vi begynte å klatre. Pappa først og meg etter, men så begynte det å regne og blåse og snø på en gang og jeg blei kjempekald og sela var vond og jeg måtte tisse. Pappa blei litt bekymret og så bestemte vi oss for å snu. Med litt hjelp fra pappa'n til Leah klarte jeg å klatre tilbake igjen. Huff det var skummelt!
Etter tissepause og ta på sela bedre kom sola og så ombestemte pappaene seg igjen, og så måtte vi begynne å klatre på nytt. Denne gangen begynte Leah først.

Masse klatring

Vi klatret og klatret masse. Det var veldig gøy, men også veldig slitsomt. Så kom vi til et sted hvor det var veldig smalt. Pappa måtte absolutt ta bilder, mens jeg begynte å bli trøtt og ville sove. Vi klatret litt til og så var vi endelig på toppen! Nå skulle jeg omsider få smoothien min.

Enda en topp og dumme breen

Nå var jeg supersliten og trøtt og ville helst legge meg, men pappaene overtalte oss til å gå på enda en topp. De sa det var dumt for totusensamlejenter å ikke gå dit fordi det var sånn veldig liten omvei. Det kom vind og regnvær og var ikke noe gøy syntes jeg, men det blei en ny topp i allfall.
Så måtte vi gå breen. Det hadde jeg gledet meg til, men det var jo ikke noe gøy jo. Det var langt, og kjempekaldt på de våte beina og gå i den kalde snøen.
Resten av turen husker jeg ikke noe av, men pappa sa jeg nesten sovnet hver gang vi stoppet.
Men det var veldig spennende i alle fall. Men neste gang vi skal på sånn totusentur får jeg ikke lov å være forkjøla. Det må du skjønne pappa!

Takk for turen Leah og Hannes (pappa'n til Leah heter det).

Leah var i fortsatt godt humør helt på slutten av turen.

Flere bilder

Tegnekart

Imponerende!

Written by Nils 05.07.2014 22:50

Spreke jenter, helt klart! Ikke minst når du også var forkjølet, Linn Therese. Da hadde nok ikke jeg orket det. Imponerende, fra en av de flotteste turene i Jotunheimen.

Herlige bilder

Written by teme 05.07.2014 22:19

av friskuser på tur.To pappaer og to pigge venninner på topptur!Ingen vilken som helst tur heller.Uranostind fra sør er det ikke alle som klarer.Jeg håper du snart blir helt frisk,slik at det blir ENDA morsommere på neste topptur!Begge tomlene opp fra meg!!

Sv: Herlige bilder

Written by linntherese 07.07.2014 18:42

Takk for tomlene. Du er snill du skriver ofte koselige ting i mine turer.

• +

Sv: Sv: Herlige bilder

Written by teme 08.07.2014 19:42

Fantastisk bragd!

Written by Fjellsamleren 05.07.2014 21:25

Gratulerer så mye til både Linn Therese og Leah. Dette er jo en tur som mange voksne mannfolk ikke takler. Dere er råspreke og tøffe. Jeg er også mektig imponert. Utrolig bra :)

Kule

Written by Naboen 05.07.2014 21:15

bilder av tøffe jenter på topptur. Ikke'no parktur detta nei..Lykke til videre i toppsamlingen din, Linn Therese!..:)

Kremtopp..

Written by Atomsilda 05.07.2014 19:38

Gratulerer så mye Linn Therese! Jeg er imponert! Du er tøff og sterk!!