Nordre Sålekinna (04.07.2014)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 04.07.2014
Sålekinntoppen (1,591m) 04.07.2014
Mot sørtoppen og Rendalssølnen. Femunden til venstre med Store Sollerøya.

Kom fra Tolga og tok inn bomveien mot Narbuvollen. Siden jeg ikke skulle langt slapp jeg med 30 kr. Parkerte i krysset ved veien inn til Øversjøen gård for ikke å forstyrre gårdslivets ro. Etter 200 m så jeg at det var merket parkeringsplass ved en garasje, så en kan kjøre litt lenger. Omtrentlig markert med gul prikk i kartutsnittet. Gikk gjennom gårdstunet og fulgte traktorvei som raskt gikk over til en fin sti. Det er sørtoppen som er turmålet for folk flest, og dit går stien. Jeg fulgte den til nytt gult punkt på kartet før jeg stakk mot toppen og tok sikte på en vegetasjonsdekket hylle som ledet mot toppen. Tungt å gå i starten på reinsmose, men lettere etter hvert. Flott utsikt på toppen hvor jeg ganske raskt gjenkjente endel andre topper jeg har vært innom i årenes løp: Sylane, Rendalssølnen, Muen, Rondane, Snøhetta, Forolhogna. Så også Fongen, Vigelen og Elgåhogna, men de gjenstår på lista!

Fortsatte ned i skaret og opp til sørtoppen. Tok bare knappe 40 minutter dit. Det blåste surt på toppene, men ved varden på sørtoppen var det stille. Det virket som at vinden som kom fra sør ble presset opp stupet og blåste over topp-platået. Møtte noen på vei ned som sa at det var ganske vanlig.

Fulgte varder nedover som ble til god sti etter hvert. Så gjensto det farligste, bilturen hjem til Asker. Passerte en dødsulykke ved Storsjøen i Rendalen. Bil på taket 15 m unna veien i motbakke. Må ha hatt stor fart. Alle kjørte litt penere etter det...

Start date 04.07.2014 08:54
End date 04.07.2014 12:27

Skal si

Written by Olepetter 06.07.2014 13:50

du har fått flybensin på toppsanker- tanken nå!

Det går i rykk og napp

Written by aask 10.07.2014 21:40

Men så har ikke jeg 2000-metere å bekymre meg for :)