Tysnessåta (03.07.2014)

Ascents Tysnessåta (751m) 03.07.2014
Visits of other PBEs Tysnessåta parkering (225m) 03.07.2014

Tysnessåta

Etter et par dager på Stord for å vente på finvær til å gå på Stord og Fitjar sin topp, ble vi enig om å fortsette mot Tysnes. Stord for vente til en annen gang.
Vi tok ferge Jektavik - Hodnaneset. Det ble litt planlegging for det var veiarbeide på vegen til Uggedalseidet og vegen var stengt store deler av dagen. Vi kom oss til Våge og videre til Humlevik. Her tok vi opp en vei til fin parkering med infoskilt. Siste stykket inn til parkeringen var begynt å bli litt vel mye grasvekster i midten, men det gikk greit, til og med med vår lave bil.
Turen startet med passering av et par grinder. En god del sauer på beite her og bikkja vår ble helt vill til tider da vi hadde sauer nær oss på begge sider av stien et stykke.
Beskrivelse av turen på infoskiltet er at det går bratt oppover og så blir det brattere, men stien var grei å gå. Skikkelig frodig i lia opp var det. Etter første stigning så flatet det ut og her holdt sauene til. Så bar det til fjells igjen før det flatet litt ut mot toppen.
Kraftig vind her oppe, men det var bare godt i varmen. Flott utsikt og flott varde. Så var det bare å tusle ned igjen samme vegen som vi kom.

Utsikt etter første kneika
Toppen i sikte, kald vind her oppe i dag
Flott varde
Fin sti, men jevnt bratt