Solskinn på Møysalen (02.07.2014)  6

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Start point Ingelsfjorden (11m)
Endpoint Ingelsfjorden (11m)
Ascents Møysalen (1,263m) 02.07.2014
Topp Sør av Øvre Møysalvannet (910m) 02.07.2014
Visits of other PBEs Ingelsfjorden parkering (20m) 02.07.2014

Møysalen

Møysalen ligger i BESTERÅLEN !!!

Ikke nok med at toppen er utrolig vakker å se til i seg selv. Den er også kåret til Norges vakreste turopplevelse/ fjellbestigning (Friluftsmagasinet UTE). Også listesankere har en godbit foran seg, da denne toppen rommer kommunetopp status for TO kommuner, Sortland og Lødingen, og 21 andre peakbook lister.. At selve toppen ligger i en av Norges minste og vakreste nasjonalparker, ja det skjemmer heller ikke noen :-D...men nok skryt.

"Alle veier fører til Rom" ?

Det er flere startpunkter opp til toppen. Alle disse møtes, og blir til en og samme sti videre opp til toppen fra Memurskaret (ca 500 moh), unntatt ruta inn fra Fiskfjord, som "kobler" seg på hoved-stien oppe ved "1000 m" platået.

Lokanfjorden-Møysalen t/r 15 (i km (DNT -merket)
Ingelsfjordeide/ Forkledalen -Møysalen t/r 25 km (Umerket opp til vann 324 vest av nedre Møysalvann, men god sti/vardet)
Kaldjord - Møysalen t/r 22 (isch) km (delvis DNT- merket)
Fiskfjord - Møysalen t/r 15 (isch) km
Snytindhytta - Møysalen t/r 30 (isch) km (DNT-merket)
Vestpollen - Møysalen t/r 18 (isch ) km (Delvis DNT-merket, kommer inn på snytindhytta stien)

Lokanfjorden-Møysalen
Tradisjonelt er det turen opp fra Lokanfjorden som er oftest brukt. Dette nok fordi det arrangeres guidet turer i regi av Møysalen Nasjonalparksenter. Da starter turen fra bryggen ute på Hennes. Båt inn til bunnen av Lokanfjorden, og sti opp herfra. Pris og når de guide-de turene går, finner du på linken til Møysalen Nasjonalparksenter.
Det er DNT merket løype fra bunn til topp. Og godt brukt.

Ingelsfjordeide/Forkledalen -Møysalen
Om du ikke får plass på båten inn til Lokanfjorden, eller vil spare penger, og/eller prøve annet en guidet tur. Ja hvorfor ikke bruke turen fra E-10 (veien ut til Lofoten) som en opplevelse for hele livet ;) God parkering ved E-10. Teltplass ved Elveoset i Storvatnet (og her er det mye Ørret! :-D ) og en fauna som ikke står tilbake fra de vakreste drømmer hos Carl von Linné. Er greit å finne frem. Klopper ligger på de våteste partiene (ca 500 m ). Skulle du være gæren nok, er dette også det oftest brukte startpunktet for vinterbestigninger, pga ski-mulighet innover Forkledalen.

Kaldjord - Møysalen
Lik som Lokanfjorden. Bare at apostelens hester må benyttes mye tidligere en når du går inn med båt. En av Peakbooks ivrigste har gått turen, og du kan lese om den her. Sondre Kvambekk

Fiskfjord - Møysalen
Der er blitt sagt om denne ruta opp til toppen " jeg gikk den for mange år siden...det blir med den gangen!!" sitatet er fra topptur "turist" som i snitt er en til to ganger oppe ila dagen i sommer sesongen. I boka "på tur i Vesterålen" er det beskrevet med lekende lette ord, at du parkerer nede ved kraftstasjonen som ligger ved 1. Fiskfjordvann. Videre beskrivelse er å følge østsiden av andre fiskfjordvatn, og så opp ryggen mellom andre og tredjevann. Følge videre innover mot skaret som fører ned mot skaret i nordenden av øvre Møysalvatn. Herfra følger du ryggen opp til 1000 meterplatået oppe under toppen av Møysalen. Enkelt å grei..ikke sant!! Nja, tror denne umerket løypen er som beskrevet av "kjentmann" en rute du helst ikke går...eller bare en gang.

(en godt bevart Vesterålen hemmelighet....ørreten er STOR og bitevillig i tredjevann ...men ikke si det til noen ;)

Ryggen opp mot 1000 meterplatået, og skaret i bakgrunn

Snytindhytta - Møysalen
Setter link for turen her beskrevet på ut.no

Vestpollen - Møysalen
Denne turen er ikke så ulik turen fra Snytindhytta, av den enkle grunn, at en kommer opp til nedre Møysalvatn, og følger merket sti herfra. Om du har tilgang til båt/kajak/kano kan dette være en fin start på turen. Kjøre båt/padle fra E-10.

Ok, nok generell info. Nå turen til meg, Magnus og Sniff.

Tidlig start

Europaveier, kan være ganske flotte, særlig her oppe :-D

Vi hadde kjørt fra Sortland kvelden før, og campet ved parkeringen om natten. Vi startet ca kl 0640. Etter å ha inntatt frokost i vår svenske sportsjokolade bil ;)

Nydelig bruksgjenstand for fjellfant turer :-D

På parkeringen er det ett stk T merket skilt. Som viser retning å starte turen, og turens lengde. Kanskje litt villledende ? for folk som er rød T avhengig, da det ikke finnes en eneste rød T å se før du kommer opp til vann 324. Pytt pytt, ingen problem :-D

Allerede rett etter parkeringen møter du de flotte kloppene som ligger ute der hvor myra er for våt. Kjempejobb gjort av de som legger ut og holder vedlike. Og teltplassen ved elveoset er flott. Og ikke minst er det godt med fisk i vannet. ikke alltid riktig størrelse, men de krøller seg godt i steikepanna læll :-D

Videre stien langs vannet, før det skrår ubønnhørlig oppover, er det frodig vekst av bregner, planter og bjørkeskog. Det vokser så pass tett, att det innimellom er vanskelig å se hvor du setter beina...men når det begynner å skrå oppover kommer du til myr nummer to, og det roer seg litt med vakre blomstre og frodig vekst.

Videre innover må du nok belage deg på "irriterende" :-D mange flotte synsinntrykk. Myrer med myrull, blomster, fossefall, elg, multer, vann å bade i, friskt fjellvann å drikke, flotte rasteplasser, stupbratte fjell som rammer inn det hele mens du går innover mot foten av Møysalen.

Det er to elevkrysninger, som i teorien kan gjøre det litt våte på beina. Men har du fjellsko er det overhode ingen problem. Sikkert ikke heller med andre typer sko om snøsmeltingen har roet seg, og det ellers er tørt i fjellet.

Vi gikk på overraskende mye sny. Og hadde nok kortet ned tiden betraktelig om vi hadde brukt ski!!!! Tipper 60 % av turen vår gikk på sny. Men den er nok borte i skrivende stund. Da det har vært mye sol og varme.

Etter å kommet opp til vann 329, er du inne på turistforeningens løype fra snytindhytta. Og de røde T`ene er grei å følge videre opp til overkanten av breen som ligger ved foten av fjellet. I sti-krysset oppe ved Memurskaret har du flott utsikt ned mot Lokanfjorden. Vi benyttet forresten også muligheten til å få med en topp til på tur oppover. Det er en alternativ rute opp på en liten topp på 800 moh, på vestsiden av breen. Flott utsiktspunkt, for ruta videre, og ellers vakkert rundt forbi.

Selve turen opp mot toppen var ikke på noen måte utfordrende. Der kjettingene var lagt ut, hadde det gått greit å gå uten også, men om en nå skulle snuble nedover lia..da det nok ikke hadde gått særlig bra. Noe som forsåvidt gjelder alle fjellskrenter her i landet.. og utenfor landegrensen også, skulle jeg tro.

Vi hadde med tau, sele, steggjern og isøks. Da vi ikke viste hvordan det så ut på breen oppe under toppen. Og for å være på den sikre siden. Det er beskrevet som nødvendig om isforholdene skulle være uvanlig. Og breen går faktisk laaanngt og bratt nordover. Vel, i dag var dette ikke nødvendig. Den guide de tur gruppen som vi møtte på tur ned. Hadde også tau, øks osv med seg. Så at det er nødvendig innimellom, stemmer nok.

Oppe på toppen, og hele veien opp forøvrig var ett eventurskuye. Vakker natur og utsikt i alle retninger. Tenk att denne pærlen, har ligget der..utenfor mitt soveromsvindu i alle år..og først nå oppleve noe så elefantastisk.

Du ser alt som er vært å se i dette landet, om været tillater det. Ubeskrivelig flott.

Vi valgte samme løype ned igjen, med bare litt innkorting ift stien.

Selv sniff syntes denne turen var fantastisk !!!

Start date 02.07.2014 06:22
End date 02.07.2014 13:07

Spennende!

Written by hmsv1 03.07.2014 11:59

Jeg ser frem til turrapporten! Møysalen står høyt oppe på ønskelisten min, håper jeg får gå opp dit i sommer :)

Sv: Spennende!

Written by 19topper 17.07.2014 00:50

litt mer kommet på nå :-D