To topper øst i Elverum (02.07.2014)

Written by bendikoestmoen

Ascents Flisberget (613m) 02.07.2014
Styggberget (670m) 02.07.2014
Visits of other PBEs Flisberget turisthytte (500m) 02.07.2014

Styggberget

Mutter'n og jeg kjørte til Søre Osen og deretter innover på grusvei til Håbergkoia. Jeg gikk korteste veien opp på Styggberget, mens hun parkerte på Håbergkoia og gikk derfra. Noe bratt der jeg gikk, og tett vegetasjon. Oppe på toppen var det ingen utsikt.Ned igjen gikk jeg i retning Styggbergtjønna, og her var det fin utsikt takket være et hogstfelt. Møtte mutter'n ved tjernet, som forøvrig var ganske gjengrodd av siv.

Toppen av Styggberget. Rester etter trig.punkt, tømmer-koie el. likn.
På vei ned fra Styggberget

Flisberget

Kjørte tilbake til Søre Osen og inn på en grusvei som går parallelt med den vi kom fra (Veien fra Styggberget er stengt med bom ved Håberget). Vi parkerte ved Brenna, og gikk opp på Flisberget derfra. Kort og fin tur opp i strålende vær, med glimtvis fin utsikt vestover. Et par hundre meter ned i dalføret kunne Flisfloen skimtes. Akkurat som på Styggberget, lå det på toppen av Flisberget noen gamle tømmerrester.
Utsikt vestover fra Flisberget

Før vi dro hjem, kjørte vi en kjapp tur nedom Flisberget gård, som er et sted med mye historie. I dag fungerer våningshuset som DNT-hytte. Kapittel 3 i Dagfinn Grønosets "Finnskog og trollskap" anbefales å lese i forkant av et besøk her!