Siggjo og Loddo (01.07.2014)

Written by siroho GSM

Ascents Loddo (243m) 01.07.2014
Siggjo (473m) 01.07.2014
Nyter utsikten i alle retninger fra Siggjo

Siggjo

Nærmere masseturisme kommer vi ikke på denne turen. Her var det folk på tur opp og folk på tur ned. Alle hadde det så forferdelig travelt, jeg ble helt stressa og se på disse menneskene.
Heldigvis var det også noen andre som tok det med ro.
Stien er slitt og bærer preg av stor trafikk. Første del var gjennom skog for så å fortsette på en grusveg. Deretter bar det rett opp lia på sti, stein på stein oppover. Det flatet ut av og til og det var bygd flotte bruer en del steder i de bratteste partiene slik at det var lettere å komme fram. På toppen var det hytte, tårn og bok til å notere turen i. Flott utsikt!

En av mange bruene som er laget oppover lia
Havet
Mye installasjoner her oppe
Flott å gå med nesa utover isteden for innover
Kronglete fjell, men fin sti

Loddo

Vi fortsatt videre til Sandvika og tok ferge ut til Husavik. Vi kjørte mot Bekkjarvik og tok av mot Kolbeinsvik og deretter mot Austevoll. Ved Åkyllaren tok vi inn på en stor parkeringsplass.
Det var sti innover (ikke veg som det er merket på kartet) som var steinete med fin å gå. Ved stidele gikk vi den røde løypa helt til toppen. Hele turen har jevn stigning med unntak av de siste høydemeterne mot toppen. En mann vi møtte anbefalte også den hvite ruta opp og sa at den var fin å gå. Hvis vi ikke hadde hatt dårlig tid pga vi skulle nå neste ferge, hadde vi tatt den tilbake. På toppen var det et tretårn med fin utsikt fra.
Det som skjedde var at det ble litt hektisk på toppen. Jeg pakket alt i sekken og så satte vi farten opp for å komme oss ned til bilen for å nå ferga. Vi kastet oss i bilen da vi kom ned og nådde ferga.
Dagen etter var planen å gå toppene på Stord, men jeg kunne ikke finne GPS-en min. Den var ikke i sekken eller i bilen. Da kom jeg til å tenke på at den lå igjen ved tårnet på Loddo.
Hva gjør jeg nå, skal vi ta ferga og se etter den, eller skal vi bare dra videre? Stemningen var dårlig og jeg ville hjem. Hva gjøre en på tur uten GPS og kart.
Etter en stund kom jeg til å tenke på at noen kan jo finne den. Jeg la ut en melding her på Peakbook og fant også en FB-side for Austevoll. Det gikk ikke mer enn 0,5 time fra jeg la ut meldinger på FB til ei dame fra kommunen i Austevoll ringte og sa at GPS-en var funnet av en turgåer hadde levert den til lensmannskontoret i Austevoll. Jeg var lettet. Det er ikke selve GPS, men alt som ligger på den av veipunkt, spor osv., som er mest verdifullt.
Godt med ærlige folk her på vestlandet.
Så kom jeg hjem fra ferie og da lå jammen meg GPS-en i postkassen. Ikke verst. Finneren ville heller ikke ha finnerlønn og lensmannsetaten betalte porto, snakk om service.
Det var litt moro og se sporet på GPS-en hvor den hadde vært etter at jeg la den fra meg.

Fin sti innover
Tror toppunktet er her et sted
Joda, det er havutsikt her