Venøya i Selje (01.07.2014)  1

Ascents Venøya (123m) 01.07.2014
Visits of other PBEs Venøya p-lomme (5m) 01.07.2014

FIN ØY, MEN FÆLT TERRENG TIL TOPPEN

Etter den flotte turen til Sankta Synneva-hornet tidligere på dagen oppdaget Astrid og jeg en tilsynelatende lett, liten øytopp ikke så langt unna. Venøya ligger på NØ-siden av Nordpollen rett innenfor Barmen og øst for Flatraket. En liten bro forbinder øyen med fastlandet. Vi traff to lokalkjente ved ankomst til øyen, og spurte etter mulig sti. Sti fantes ikke. Vi fikk en slags råd om rutevalg, men ble samtidig advart om at terrenget var meget ulendt pga tett vegetasjon av einerbusker og annen lavtvoksende vegetasjon. Godt påkledd pga mulig flått-fare strevet vi oss i lett zig-zag gange oppover i tungt og til dels meget bratt terreng. Mange steder sank vi langt ned i mose- og gressbakkene slik at det ble tunge 100 hm opp til høyeste punkt på øyen som ligger på en liten kolle på GPS 304426 6877813.

Astrid på Venøyas høyeste punkt. Barmen med Skjolden 545 moh i bakgrunnen
Venøya sett fra Sandvik (øst)

Vi forsøkte å gå ned langs SØ-ryggen på nedturen. Dette var bra til å begynne med, men etterhvert måtte vi dreie mot NØ og kom da ned i samme håpløse terreng som på veien opp. Endelig nede igjen strøk vi rett ned til den lille båthavnen øst for der vi startet og fikk hos et herlig bad i salt og fint sjøvann. Vidunderlig var det! Deretter tok vi fatt på hjemturen som gikk via Måløy, den nye tunnellen under Rugsundet og veien videre forbi Bortnen til Svelgen der vi spiste middag før siste etappe til Bergen.