Trollavassnipa (30.06.2014)

Visits of other PBEs Kleivo parkering (50m) 30.06.2014
Havutsikt

Trollavassnipa

Vi overnattet på Valevåg camping som ligger rett ved stien opp til Trollavassnipa og og hadde planlagt tur dagen etter, men været var bra og jeg kjente det hadde vært ok med en kveldstur.
Jeg fikk Øyvind til å kjøre med opp til grendehuset (her er det greit å parkere også), 1,5 km fra vegkrysset, der det går en merketsti opp til toppen. Flott sti oppover som mange bruker, så det ut som. Det gikk jevnt oppover med noen flatere partier innimellom. Det kommer også en sti opp lia, som mange har beskrevet før i turrapportene, jeg kom inn på den etter at det flata ut og jeg passerte ei myr. Det var lagt ut en del glopper og så var det generelt tørt så det gikk greit passere. Etter stidele gikk turen videre opp på veldige rue sva, jevnt oppover helt til toppen med en narre topp før endelig topp.
Fin utsikt og flott varde og geologien her opp var spennende.
På tilbaketuren gikk jeg først ned til stikrysset så tok jeg av og prøvde å finne vegen ned til gården. Jeg måtte forbi to stikryss, og jeg viste hvilke retning jeg skulle, så da kom jeg greit inn på stien ned. Her var det ikke så fin sti som den jeg gikk opp. Partier var vasket ut og var mer som en tørrlagt bekk enn sti og det var til tider bratt i skogen.
Hvis jeg skal opp her en tur til å ville jeg ha valgt turen fra grendehuset, men for dem som ønsker å komme opp og ned fortest mulig så er nok stien fra gården den raskeste, men her er det problem å finne parkering.
Da jeg kom ned til gården tuslet jeg vegen tilbake til campingen.