Semelholstindtraversen (29.06.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,420m)
Endpoint Samme (1,420m)
Visbreatinden N2 (2,020m) 29.06.2014 20:15
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 29.06.2014 08:43

FULL KLAFF PÅ SEMELHOLSTINDTRAVERSEN

Jan og jeg var klar for start fra Leirvassbu litt før 09. Værmeldingen for dagen var veldig bra, men passet dessverre ikke ikke med det virkelige været. Tåken lå tett omkring Leirvatnet. Verten på Leirvassbu, Ole Jacob Grindvoll, lovet imidlertid at været kom til å bli bra, og han fikk heldigvis rett! Vi fulgte T-stien mot østover mot Visdalen forbi Troget, Panna og Kyrkjetjønne. Etter hvert skrådde vi oppover mot bandet/høyden vest for Semelholstjønne der vi fylte vannflaskene. Vi brukte vel 2 timer opp hit. Vi fulgte rådene til Morten, og rundet nordflanken på Nørdre Semelholstind før vi ga oss i kast med stigningen opp mot toppen. Været hadde frem til nå vært ganske så surt og kaldt med begrenset sikt og regn og sluddbyer. Vi var litt pessimistiske med tanke på om Semelholstindtraversen kunne gjennomføres under slike forhold.

Ikke akkurat drømmevær ved start fra Leirvassbu
På tilbaketuren fikk vi god oversikt over hvor vi hadde vært på tur!

Heldigvis kom det nå et værskifte akkurat når vi trengte det! Nedbøren ga seg, solen kom frem og tørket effektivt opp steiner og fjell. Snakk om god timing! Til å begynne med var det greitt å gå på snøen. Litt lenger oppe måtte vi ta valget om å fortsette på snø eller gå inn på fast fjell. Vi valgte heldigvis det siste, og det var bra for senere så vi at det kunne blitt vanskelig å komme seg opp på ryggen lenger oppe på breen.

På vei opp mot nordryggen på Nørdre Semelholstind
Oppe på ryggen. Nørdre til høyre, Vesttoppen og hovedtoppen mot venstre

Grei klyving oppover nordryggen på tørt og fint fjell til vi sto på dagens første topp

Nørdre Semelholstinden
Oppe her kl 13. Liten varde på GPS 465318 6823037. Fin utsikt mot Kyrkja og Tverrbytthornet og ikke minst mot den skarpe ryggen videre sørover traversen mot Semelholstinden.

Jan nærmer seg Nørdre
Meg på toppen av Nørdre Semelholstind
Varden på Nørdre. Kyrkja i bakgrunnen til venstre

Bare 40-50m sør for toppen smalner eggen kraftig av, og samtidig går det bratt ned. Her valgte vi å sikre for dagens første rappell. GPS her 465348 6822968. Like etter kom et nytt utsatt punkt der vi også tausikret. Det var ikke spesielt vanskelig å komme seg ned disse bratte partiene, men det er veldig eksponert på begge sider, så vi fant det tryggest å sikre.

Første rapell sør for Nørdre. Foto: Jan
Klar for rappell nr. 2 like etter første. Foto: Jan
Jan klar til dagens første rappell
Jan klar for rappell nr. 2

Vel nede i skaret på ca. 1980m sto vi foran en ganske så bratt oppstigning langs ryggen mot Vesttoppen. Forholdene var fine, og det ble grei klyve-klatring oppover mot dagens hovedmål

Semelholstinden Vesttoppen
Oppe der kl 1515. Meget beskjeden varde - bare to steiner oppå hverandre - på GPS 465620 6822607. Vi var ganske så stolte da vi sto på der på Vesttoppen som har ***** i Bibelen, for dette var den første 5-stjerners toppen Jan og jeg har besteget sammen!

På Semelholstinden ***** Vesttoppen i finvær! Kyrkja mm i bakgrunnen

Nå var egentlig dagens viktigste mål nådd, men dagen var enda ung og været var fint, så vi valgte å satse på å fullføre traversen videre til Semelholstinden. Like etter Vesttoppen kommer der et meget eksponert parti der vi tausikret (GPS 465624 6822605). Så var det litt opp og ned før et nytt utsatt parti på GPS 465667 6822593 der vi tok dagens siste nedstigning med taustøtte.

Dagens tredje rappel like etter Vesttoppen
Her er vi ved siste rappellstedet på turen
Foran klatrepartiet (grad 3) like før hovedtoppen

Så var vi nede i det siste skaret før oppstigningen til selve Semelholstinden. Her det en ca. 15m høy vegg med 3-klatring. Det vanskeligste var å komme seg opp de første 3-4 m. Jan gikk først. Han satte en mellomforankring i en sprekk til venstre, rundet så mot høyre og kom seg greit opp. Etter en del leting fant han sikring rundt en stein litt inne på flaten, og sikret meg som også kom meg helt greit opp uten behov for tauhjelp. Nå var klokken blitt 1710, og vi oppe på fortoppen. Gjett om vi var glade og lykkelige! Vi pakket sammen klatreutstyret og tok oss en god pause.

Endelig oppe på fortoppen før Semelholstinden
Flott utsikt over der vi kom fra
Mot Visbrean og Visbreatinden med N1 og N2 på nordryggen. Foto: Jan
Tilbakeblikk. Vesttoppen litt til venstre for midten, Nørdre nede til høyre. Foto: Jan

Herfra var det enkelt bort til hovedtoppen

Semelholstinden 2147
Ved varden der kl 1730. GPS 465786 6822559. Det var tid for å plukke med seg et par småtopper i nærheten.

Fra Semelholstinden mot fortoppen, nordryggen og Visbreatinden
Gjensyn med Semelholstinden!

Først gikk vi ned på Visbreen og sørøstover til

Urdadalstinden SV0

Urdadalstinden SV0 fra Semelholstinden
Varden på Urdadalstinden SV0. Semelholstinden i bakgrunnen

Dette er en blåtopp 2061 moh med PF 9 som jeg ikke er sikker på om jeg var bortom i 2008. Beskjeden varde på GPS466158 6822084.

Fortsatte sørover til

Sørvestre Urdadalstinden
Her var jeg oppom i 2008, men uten GPS og sikre bilder. GPS ved varden 465880 6821678.

SV Urdadalstinden. Hellstugutindane i bakgrunnen
Fra SV Urdadalstinden mot Visbreen og visbreatinden

Herfra snudde vi vestover Visbreen. Oppe på breen var det lett og fint å gå, men føret ble skikkelig tungt da vi kom litt lenger ned på nordsiden av breen under 2000m. Her var det snø til midt på leggen, stedvis med gjennomslag slik at det tok lang tid før vi nærmet oss neste mål

På vei over Visbreen mot N1 og
N2
På vei over Visbreen mot N1 og N2

Visbreatinden N1

Visbreatinden N1 er ganske imponerende sett fra breen
På N1 i kveldssol. Semelholsryggen i bakgrunnen

Vi gikk opp en bratt snøbakke like sør for toppen og fulgte deretter eggen nordover opp til toppen på GPS 464407 6822314. Ned igjen fra denne og videre gjennom ur langs ryggen til dagens siste mål

Visbreatinden N2

Blåtoppen Visbreatinden N2
Jan ved varden på N2. Semelholstinden i bakgrunnen

Bratt klyving på tørt fjell opp til ”blå-toppen” med høyde angitt til 2020, PF9. GPS 464398 6822409. Istedenfor å følge den steinete ryggen nedover valgte vi å gå ned i vestkanten av breen der vi ikke støtte på noe synlige sprekker.

Fra nordryggen på Visbreatinden mot Semelholstindtraversen

Vel ned på flaten igjen fulgte en lang og kjedelig retur til Leirvassbu til hyggelig mottagelse hos Ole Jacob og Tove på Leirvassbu som vartet opp med herlig middag, kald pils og en god prat i peisestuen. Tusen takk til Jan for en flott og spennende tur! Takk også til Per-Arne Andersen - forfatter av den flotte boken PÅ TUR LEIRVASSBU - for gode tur-tips!

Start date 29.06.2014 08:42
End date 29.06.2014 23:00

Vesteggen av Semelholstind

Written by TJyssum 06.10.2014 10:32

Når vi nå er inne på detaljer for oss spesielt interesserte finner jeg det passende å vedlegge lasermålinger også fra Semelholstind fra 3.juli 2014.

Først kan nevnes svaeggen 70m nord av Nordre Semelholstind med høyde 2002m, og pf.4m.

Men så til Semelholstind:

Vesteggtopp 3 2132m, 173m fra Semelholst, 15m lavere, pf.10m

(GPS 65619 22606)

Vesteggtopp 2 er en skartopp med pf.4m.

Vesteggtopp 1 2136m, 123m fra Semelholst, 12m lavere, pf.9m.

(GPS 65661 22602)

Vestenden av kammen på hovedtoppen består av to punkter:

Ytterste ende 100m fra varden, og 4m lavere, pf.3m, og et punkt 72m fra varden, 2m lavere og med pf.6m.

Hvor høy er Visbt N1 og N2?

Written by TJyssum 03.10.2014 12:15

Dette var en flott beskrivelse av turen som jeg og min datter gikk nesten identisk 4 dager senere 3.juli. Det morsomme var at vi så sporene etter dere der dere hadde gått fra de Sørvestre Urdadalstindene og opp til skaret på Visbretinds Nordvestrygg.(Eneste forskjellen på turene var at vi fortsatte opp over Visbretind og ikke bortom de sørvestre Urdadalstoppene) Vi gikk også ned nordvestryggen av Visbretind, og jeg målte primærfaktorer med lasermåler, nevnt fra skaret der dere kom opp: 1 Olivinpiggen pf.6m, 2 (N1) Gabbrotoppen pf.11m, 3 Mellomhaugen pf.3m, 4 (N2) Blåtoppen med bratt sørside pf.9,5m, 5 nederste høyde ca.1980m.

Det som irriterer meg er den usikre angivelsen av høydene på N1 og N2 i peakbook og andres lister. 2050/2020 er bare tilnærmet. Avstanden til NGO-topper er for lang slik at GPS blir det eneste jeg har å støtte meg til. Med aktuelle korrigeringsfaktorer denne dagen nærmer jeg meg 2035/2015. Har du GPS-avlesninger få bidra med, evt.med kor.fakt.

Sv: Hvor høy er Visbt N1 og N

Written by knutsverre 03.10.2014 19:56

Tusen takk for hyggelig kommentar og interessante opplysninger! Artig at dere gikk disse toppene bare 4 dager etter oss! Jeg har gått gjennom mine GPS høydemålinger punkt for punkt for N1 og N2. Høydene varierer jo en god del fra øyeblikk til øyeblikk, men ut fra en skjønnsmessig vurdering og midling anslår jeg høyden på N1 og N2 til 2035/2014! Dette gjorde jeg uten å se på dine tall, men det ble jo forbausende likt. Jeg har ikke brukt korreksjonsfaktor. Sammenholdt med høyde på SV Urdadalstind (2080) der jeg målte 2082 ser GPS-en ut til å gi ganske bra høydeestimering på denne delen av turen.