Rogaland nord (30.06.2014)

Visits of other PBEs Boknafjellet bom (120m) 30.06.2014
Hegglandslia parkeringsplass (114m) 30.06.2014

Hodnafjellet

Etter noen dager i Stavanger så gikk turen nordover og hva var ikke mer naturlig enn å ta med seg noen topper på turen.
Vi kjørte gjennom Rennesøytunnelene og etter andre undersjøiske tunnel så tok vi av mot Østhusvik. Vi fortsatte 150 m rett fram etter avkjøringen til Østhusvik, til innkjøringen til et boligfelt. Her var det et busskur, infotavle og mulig å parkere for å gå merket løype til toppen. Det var veldig mye skilt om dyr på beite og at de kunne være farlige. Vi så ikke et dyr på hele turen unntatt noen få sauer i det vi kom tilbake til bilen.
Det var merket med stikker som var malt røde på toppen. Veldig greit å finne fram. Vi gikk opp lia og rundet en kolle, så kom vi inn på en gruslagt sti. Hvorfor den var grunnlagt her kan en spørre seg, merkelig, kanskje det vanligvis var veldig vått her.
I et stikryss som det var skilt, bauta og krakk å sitte på så tok vi til venstre. Stien fører oss til en tykk granskog som vi gikk gjennom helt til vi kom til et steingjerde. Det fulgte vi oppover til vi var på åskammen der det var en åpning i steingjerde og stige over nettinggjerde. Så var toppen rett ved. En knause med flott utsikt over store deler av fjordlandskapet. Her var det bok i ei trekasse som stod inne i en steinmur som var bygd opp.
Tilbaketuren ble storsett samme rute som vi gikk inn. Vi gikk bare en rundtur rundt toppen før vi gikk inn i granskogen igjen.
Vi fikk inntrykk av det også var populært å gå fra Sel og tror ikke det er så mye lengre enn den turen vi tok.

Utsikt til toppen fra ferga

Boknafjellet

Vi kjørte videre til Mortavika og tok ferga over til Arsvågen. Vi tok av mot Bokn et stykke før brua og fulgte hovedvegen et stykke før vi kjørte mot kirken. Deretter til venstre og kom til vegen opp til Boknafjellet. Her var det en vanntårn med infoskilt om turen opp til toppen. Vegen var sperret med bom. Det var anvist parkering 100 m etter vanntårnet. Vi tuslet opp vegen og så på utsikten som ble bedre og bedre etter som vi kom høyere opp. På toppen var det laget til flotte sittegrupper, masse infoskilt og selvsagt bok. Et stort masteanlegg her oppe, men det var laget til så flott for oss fotturister også. Samme veg ned igjen.

Parkering
Toppunktet i sikte
Skog-/lyngbrann på Karmøy
Toppen med kulturinfo og anlegg
Fint tilrettelagt her oppe med krakker og info
Kystbergknapp, ikke vanlig på mine kanter, så moro å se