Vinjakula (29.06.2014)

Ascents Vinjakula vest (907m) 29.06.2014
Visits of other PBEs Maudalsbrekka parkering (450m) 29.06.2014

Vinjakula

Jeg kjørte fra Stavanger til Ålgård og tok av R45 mot Oltedal. Kjørte videre til Dirdal og Byrkjedal. Der var det skiltet mot Mauland og jeg kjørte til høyeste punkt på vegen. Her var det stor parkering og allerede et par biler på plass. Jeg fikk litt sjokk da jeg så skiltet om at All ferdsel med hund var forbundt. ER DET MULIG. Jeg hadde lest om at det ikke var ønske med hund i området, men at det det stor et skilt med forbud forbaset meg. Bikkja hadde blitt igjen i Stavanger så det var greit for min del. Jeg møtte en hund i løpet av dagen så forbudet kan ikke være så strengt.
Det gikk sti fra parkeringen nordvestover og opp ryggen ut mot Byrkjedal. Flott sti som det så ut som en del hadde brukt og den var flott vardet hele vegen.

Det gikk skikkelig oppover i starten, men da var også de verste høydemeterne unnagjort. Så bar det ned igjen 100 høydemeter. I dalen her var det flott å gå. Deretter steig det igjen til en var oppe i høyden. En fikke en skikkelig høyfjellsfølelse her bort til toppen. Siste høydemeterne måtte jeg opp ei lita steinur og så et sva for å komme opp til høyeste kula. Og kuler var det både her og der her oppe. Artig. Flott varde med bok. Det kom mye folk etterhvert samt at jeg møtte noen på tur ned. En virkelig populær topp dette.
Det ble en god og lang pause på toppen. På nedtur så kom regnbygene sigende innover og det begynte å regne. Prøvde å søke tilflukt under en heller sammen med et par andre jenter, men ble våt likevel. Det var bare å la det stå til. Det sluttet like fort som det startet og da jeg var nede ved bilen så var jeg tørr igjen.

Her måtte jeg opp

Jeg klarte ikke helt å legge fra meg dette hundeforbudet så jeg tok kontakt med Gjesdal kommune for hørte om dette var et lovlig oppsatt skilt.

Her er kommunikasjonen vi hadde:

Fra: Postmottak Sakspost

Til: Postmottak Sakspost
Emne:

Hei
ALL FERDSEL MED HUND FORBUDT!

Jeg var på en liten fjelltur på Vinjakula i juni, en flott topp i flott natur. Jeg kjørte opp til høyeste punktet mellom Byrkjedal og Øvre Mauland og parkerte der sammen med mange andre.
Jeg ble litt stuss da jeg så et skilt ved parkeringen. All ferdsel med hund forbudt. Myrkjeland - Motland - Mauland beitelag.
ER DETTE LOVLIG?
Jeg kan ikke finne noen lov eller forskrift i Gjesdal kommune som forbyr med å ta med meg min hund i BÅND på tur i utmark.
Er dette et lovlig oppsatt skilt?

Mvh
Sissel Rohølhaugen

Turist fra Telemark, der det også er sauer på beite, men det er lov å ta med hunden på tur i BÅND.

NB! Jeg skriver turrapporter fra toppene jeg bestiger og da er det greit å få lagt ut informasjon om hund på tur.

Svaret fra Conni Hellestø i Gjesdal kommune:

''Svar på skilt om all ferdsel med hund forbudt
Hei
Dette skiltet ble satt opp for 20-25 år siden på grunn av store problemer med at hundeeieren ikke respekterte skilt om båndtvang. Løse hunder førte til at sauene som beitet der ble jaget ut av området. Etter at skiltet ble satt opp har problemet nærmest forsvunnet. Styremedlem i Byrkjedal og Maudalsheiane beitelag Ole Andreas Byrkjedal informerer om at han på vegne av beitelaget kan gi tillatelse til å gå med hund i området etter forespørsel fra enkeltpersoner. Ole Andreas Byrkjedal har for øvrig god kjennskap til saken da han er tidligere landbruksansvarlig i kommunen.
Når det kommer til hvorvidt dette skiltet er lovlig kan jeg dessverre ikke referere til en lovhjemmel. Jeg kan likevel si at skiltet er satt opp i samråd med lensmannen som vurderte skiltet som fullt lovlig.
Beklager at jeg ikke kan gi deg et entydig svar.

Med vennlig hilsen
Connie Hellestø
Fagkonsulent landbruk
Tlf: 51 61 11 52

Gjesdal kommune - vi strekker oss lenger''