Bynuten - Kommunetopp nr 150. (28.06.2014)

Written by siroho GSM

Ascents Bynuten (671m) 28.06.2014
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 28.06.2014

Kommunetopp nr 150 - Bynuten

Bynuten i Sandnes ble den utvalgte. Pappa ble med på turen denne dagen, sammen med Anjing, som gikk i veldig varmt og flott vær. En del klegg, men ikke verre enn at vi koste oss.

Vi kjørte til Sandnes og tok av på F316 mot Tengesdal. Etter Tengedalsvatnet tok vi av skarpt mot høyre og kjørte til parkering der det stod et infoskilt om turområdet Bynuten/Selvikstakken. (Det var parkering på begge sider av vegen som var stelt i stand) Det var mange andre på tur i området også denne dagen.

Vi startet fra parkeringsplassen og gikk søndre rute inn og nordre tilbake. Flott turterreng med mye skiftende landskap. I starten fulgte vi en traktorveg inn til vi kom til et lite tjern. Før tjernet tok vi inn på merket sti mot Bynuten som går på nordsiden av Trollabærtjørna og Storetjørn. Vi gikk stort sett i bjørkeskogen og stien var steinete og det var mye røtter. Etter Storetjørn gikk vi opp ei li og kom opp til ei idyllisk lita tjørn som vi gikk på sørsiden av. Så videre oppover og østover til vi rundet og kom inn mot toppen fra øst. Fra tjørna var det heldigvis ikke så mye vegetasjon og en fikk følelse av å være på fjellet. Stor flott varde med bok.

Der oppe er toppen
Toppen i sikte, men langt å gå rundt

På tilbaketuren gikk vi videre nordøstover og ned til Rasmustjørna. Vi gikk på sørsiden av den og Løypedalstjørna. Vi fortsatte videre og passerte Auratjørna også på sørsiden. Rett før vi kom bort til traktorvegen, Lysevegen, så førte stien oss opp på en topp og så ned igjen. Dette synes jeg var veldig unødvendig. Det må da ha vært greiere å gå i sidene på kollen.
Vi kom oss ned til traktorvegen og fulgte den tilbake til der vi tok av og videre ned til bilen.
Det var en del kuer og kalver på beite i starten av turen, men selv om vi hadde med hund i bånd så reagerte ikke dem noe på bikkja. Sauer var det også her og der på turen.
Det ble lite feiring på toppen, det får vente til kommunetopp 200 er nådd.

For GPS-spor, se ut.no turbeskrivelse for Bynuten til Stavanger Turistforening

Utrolig bra !

Written by morsor 23.07.2014 23:52

Stå på Sissel - du klarer nok 200 snart.

Sv: Utrolig bra !

Written by siroho 24.07.2014 11:20

Blir nok ikke før til neste år, men det er helt greit.

Grattis!

Written by LivogKristen 29.06.2014 10:39

Grattis med topp 150!!! Du er super!!!