Skredvarden på Atløy (26.06.2014)  5

Ascents Skredvarden (636m) 26.06.2014 15:20
Visits of other PBEs Sætrevatnet parkeringslomme (20m) 26.06.2014 13:00

FLOTT TUR TIL SKREDVARDEN PÅ ATLØY

Etter en fin tur tidligere på dagen til Storenipa på Tviberg var det tid til et besøk på Skredvarden på den historiske øyen Atløy med flere navn og hendelser knyttet til vikingtiden.

Stistart mot Skredvarden fra Sætrevatnet
Tilbakeblikk mot Sætrevatnet og veien

Astrid og jeg valgte ruten fra Sætrevatnet på sørvestsiden av øyen. Der er P-muligheter for et par biler i veikanten på begge sider av veien ved stistart. Stien som er godt merket runder Sætrevannet på NV siden og fortsetter bratt opp skogen vel 200hm før det flater ut. Flueplager før vi kom opp i høyden. Ved Langetjerna går stien østover og oppover langs en bekk. Her syntes vi stimerkingen var forvirrende. Vi tok feil, og fulgte merke og sti mot høyre. Dette valget førte til at vi etterhvert kom vekk fra sti og ble gående i lyng og einer på sørsiden av bekken. Mye tyngre å gå her enn på stien som vi fant på nedoverturen, og som går ca. 200 m mot nord på nordsiden av elven. Der vi valgte feil retning fjernet jeg den misvisende merkesteinen på vei ned igjen! Da vi nærmet oss toppen kom vi igjen inn på rett sti. Stor og flott varde på toppen med turkasse og bok der vi skrev oss inn. GPS 285100 6807606.

Den flotte Skredvarden! Alden i bakgrunnen
Fra ve. Alden med Instenova og Tviberg med Storenipa og Stauren

Etter en god pause i ly for vinden, adskillig lettere retur langs merket sti til utgangspunktet ved Sætrevatnet.