Storenipa på Tviberg (26.06.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Staurvika, Tviberg (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Storenipa (192m) 26.06.2014 10:30
Litlenipa Tviberg (126m) 26.06.2014 11:00

RETUR TIL GAMMEL SLEKTSGARD

For en gangs skyld var det mulig å kombinere to av mine interesser - nemlig øytopping og genealogi. Det har seg slik at mine forfedre holdt til på Tviberg i to generasjoner for omkring 350 år siden. Kolbein Olson Tviberg f. på Melvær i Bulandet omkring 1640 var den første registrerte bøkselmann på Tviberg fra 1664. Han fikk skjøte på Tviberg fra Svanøygodset i 1675 - den parsellen som siden ble bruk nr.1. Hans sønn Lars Kolbeinson (1677-1733) flyttet fra Tviberg til Øvre Askevold i Askvoll der han ble bruker i 1708. Dette var genealogidelen. Vi var sist på Tviberg 26. juni 2003 - altså på dagen for 11 år siden. Det var før toppturinteressen ble vekket for alvor, og fjelltoppene på Tviberg ble ikke besøkt den gangen! Nå var det tid for dette. Vi tok en tidlig ferge fra Fure til Gjervik på Atløy, og fortsatte til Herland helt vest på Atløy. Det var ganske så stille og utdødd på Herland der vi ankom ca 0830. Vi fikk tips om å kontakte Vidar som eier et av brukene på Tviberg. Han viste seg å være velviljen selv, og skysset oss over til Staurviken.

Vidar og fiskebåten som tok oss til Tviberg
Bruk nr. 1 på Tviberg der det gamle tunet lå

Spesiell følelse å være tilbake og gå over jordene på mine forfedres øy! Vi krysset over innmarken på Bnr 1, gjennom en av de imponerende lange og ca. 160 cm høye steingardene og oppover i terrenget mellom Litlenipa (129) og Medhaugen (72).

Vi gikk opp langs steingarden til venstre
Alden med Instenova til venstre fra Storenipa på Tviberg

Fortsatte over et tørt myrområde og opp østskråningen mot
Storenipa
Ingen sti, men relativt lettgått terreng. På toppen er det en stor og flott varde på GPS 277423 6808441. Ca. 10 m mot nord er det et litt høyere hvimalt trigpunkt på 277422 6808459. Flott utsikt over hele øyen og mot Alden i sør. Vi gikk tilbake østover over
Litlenipa
Dette er en liten haug på veien med PF 20m, men siden navnet står på kartet registrerer jeg den som en topp på PB. GPS 278108 6808366.

Storenipa. Trig-punkt foran mot høyre. Alden i bakgrunnen
Fra Storenipa mot Litlenipa og Stauren på Tviberg. Atløy me Brurastakken bak til hø.
Fra Vetlenipa ned mot Bnr 1 på Tviberg
Gamle murer etter Staurvikhuset

Fremme på kanten av Litlenipa er det flott utsikt nedover mot bebyggelsen på Tviberg. Vi gikk ned skråningen øst på Litlenipa, bratt men uproblematisk. Etter en liten rundtur på innmarken langs Øvre og Indre Liavegen returnerte vi til Staurvika der vi ble hentet av Vidar for retur til Herland.