Langelandsfjellet - Min første øytopp (24.06.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Ytre Veisdal (58m)
Endpoint Eie (1m)
Ascents Langelandsfjell (291m) 24.06.2014

Øytopp

Etter klatrekurset i Bergen reiste meg og Sigrid rett til Hidra for å få litt sommer ved sjøen. Sjøen på sommeren har vært en obligatorisk del for meg siden jeg var liten gutt. En sommer uten å fiske i havet og høre bølgeskvulp er mangelfull. Vi besøkte bestemoren til Sigrid og hun tilba seg å kjøre oss opp til Ytre Veisdal til tross for at vi hadde bil selv. Det lynet og tordnet skikkelig da vi satt bilen. Regnet øste ned da vi begynte å gå opp mot Hidras høyeste punkt, Langelandsfjell og jeg (bergenseren) var i mitt rette element. Det har jo vært så mye av denne solen i det siste at nå var det jammen på tide at finværet kom tilbake.

Meg på toppen av Langelandsfjellet
Skilt på steinen som ble satt opp av ungdommen på Hidra i forbindelse med 100 års jubileet av grunnloven 1914

Vi fulgte en grusvei oppover i Lien og på veien så vi både hjort og flere padder som vi måtte utforske nærmere. Veien gikk over til en sti og vi fulgte denne til toppen av Langelandsfjell. Litt bortenfor varden på toppen stod der en lang stein som var støpt av betong. Denne steinen ble reist av ungdommen på Hidra i 1914 som et minne om 100 års jubileet av grunnloven. På steinen var det spikret et skilt som ble satt på i forbindelse med denne dagen. For en liten stund tilbake var det samme minnesmarkering der. Også nå var det ungdommen på Hidra som var oppe og spikret på et skilt til minne om 200 års jubileet.

Da vi stod på toppen sluttet det å regne og solen kom tilbake. Utsikten var upåklagelig med Flekkefjord, havet, div småøyer og resten av Hidra. Vi fulgte en annen sti ned igjen til Øvre Veisdal. Vi bestemte oss for å gå tilbake til Eie, hvor hytten til Sigrid lå og bestemoren bor. Jeg hater egentlig å gå langs veien, men her ute er det lite trafikk og med sol og fint vær fikk jeg sett meg litt om. Senere denne dagen tok vi 9,9 hesteren til Sigrid og kjørte inn til Rasvåg og kjøpte is.
Takk for turen, Sigrid.

Meg ved Steinen med skiltene. Litt vekslende vær på gang, men regnet gav seg etterhvert.

Start date 24.06.2014 13:17
End date 24.06.2014 15:46

Øy er Gøy

Written by otto 29.06.2014 21:51

Øytoppene i Flekkefjord husker vi godt. Denne var klart best..

Sv: Øy er Gøy

Written by Fjellsamleren 30.06.2014 13:37

Ja var en fin tur dette her, Otto :)